تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن

تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن

 

چند سالی است که مساله دوام بتن در محیط های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. مشاهده خرابی های فیزیکی اذهان عمومی از جمله کشورهای در حال توسعه را به این سمت سوق داده است که بتن هایی با ویژگی خاص و بادوام را تولید نمایند. از جمله موادی که در مقاومت بتن مورد توجه قرار گرفته است پوکه معدنی می باشد. شاید از خود بپرسید تاثیر پوکه معدنی در مقاومت بتن چیست؟ ما در این مقاله ذکر می کنیم که تاثیر پوکه معدنی در ساخت بتن سبک سبب ایجاد فضایی  ایمن تر ، مقاوم تر و سبک تر می گردد.

 

پوکه معدنی چیست؟

 

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی چیست؟

 

پوکه معدنی نوعی سنگ آتشفانی است که از گذازه های فوران شده از کوه آتشفشان  و ورود آن ها به محیط های آبی مانند دریاها و دریاچه ها و سرد شدن سریع به وجود می آیند. رنگ آن سیاه ، خاکستری روشن و قهوه ای تیره می باشد.

  این مواد مذاب به دلیل اینکه به سرعت سرد می شوند در داخل آن ها حباب های نسبتا درشتی ظاهر می شود

که گاهی اوقات به هم پیوسته اند و تا سطح سنگدانه امتداد یافته اند. همین حباب ها سبب ویژگی سبک وزن بودن

این سنگ معدنی و چگالی کم آن می گردد به طوریکه بر روی آب شناور می گردد.  در ایران این سبکدانه به

نام پوکه قروه هم شناخته می شود به دلیل این که معادن نسبتا زیادی از آن در شهر قروه استان کردستان موجود می باشد.

 

بتن چیست و چگونه ساخته می شود؟

 

بتن چیست و چگونه ساخته می شود؟

بتن چیست و چگونه ساخته می شود؟

 

بتن از مخلوط خمیری از سیمان و آب با  سنگدانه ها به دست می آید. در واقع با مخلوط آب و سیمان خمیری حاصل می شود

که سنگدانه های شن و ماسه موجود در آن را با هم پیوند می دهد. این خمیر به دست آمده سطوح کوچک و بزرگ را پوشش می دهد. بعد از اینکه خمیر بر روی سطح و مکان مورد نظر سفت ومقاوم شد به شکل سنگ مانندی در می آید که بتن نام دارد. نکته کلیدی در ساخت بتن مقدار ترکیب مواد می باشد. اگر آب بتن کم باشد خمیر حاصل سفت می شود و به طور کامل بین سطوح را پر نمی کند در نتیجه دارای حفره های ریز زیادی خواهد بود که از استحکام مورد انتظار را ندارد. اگر بتن حاصل رقیق باشد و از سیمان زیادی در آن استفاده شود این بتن مقرون به صرفه نیست و بعد از خشک و مستحکم شدن سطح کار ترک هایی پیدا خواهد شد. ویژگی چسبندگی و مقاومت بالای بتن باعث شده که در مراحل و قسمت های مختلف ساختمان سازی مانند دیوار ، شیب بندی کف و سقف ، کاشی کاری ، پلاسر دیوار و …. استفاده می شود.

 

استفاده از پوکه معدنی در ساخت بتن

 

تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن

تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن

 

یکی از مشکلات عمده در طراحی و اجرای ساختمان ،  وزن زیاد ساختمان می باشد. کاهش وزن مرده و استفاده از بتن های سبک با مقاومت فشاری بیشتر همواره مورد توجه مهندسین بوده و به دنبال راهی برای اجرایی کردن آن بوده اند. این موضوع از این نظر هم مهم می باشد که کاهش وزن مرده ساختمان با کاهش اثر زلزله متناسب می باشد. استفاده از بتن و سازه های سبک باعث کاهش وزن ساختمان و تیرها ، پی ها و ستون ها می شود که در نهایت به اقتصادی شدن طرح می انجامد.  روشی که برای کاهش وزن ساختمان به کار می رود ، کاهش وزن بتن می باشد. پوکه معدنی قدیمی ترین سنگی می باشد که در این روش استفاده می شود.  پوکه های معدنی دارای وزن سبک و در عین حال مقاومت بسیار بالا می باشند که به همین دلیل دارای خاصیت ضد ضربه خوردگی می باشند. این پوکه های معدنی در آب حل نمی شوند بلکه دارای خاصیت جذب آب می باشند به همین دلیل در صورت ترکیب با هر گونه مواد ساختمانی برای ساخت بتن شکل اولیه خود را از دست نمی دهند و با وزن سبک خود به آن خاصیت سبک بودن ، ضد ضربه بودن ،  ضد زلزله و ضد آتش بودن می دهند. به دلایل گفته شده و همچنین مقرون به صرفه بودن هزینه اقتصادی این سبکدانه استفاده های فراوانی در ساخت بتن دارد.

 

تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن

 

تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن

تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن

 

پوکه معدنی با تاثیر زیاد خود در چسبندگی بتن با مصالح ساختمانی دیگر باعث شد مورد توجه همگان قرار بگیرد تا به جای استفاده از سبکدانه های شکننده به پوکه معدنی روی بیاورند.

 

همچنین تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن و در پی آن بالابردن مقاومت ساختمان در مقابل آتش ، سیل و زلزله نیز چیزی است که بر همگان آشکار شده. این سبکدانه با مقاومت و استحکام خود و همچنین پایین آوردن وزن بتن این ویژگی ها را فراهم آورده است.

 

پوکه معدنی با دارا بودن تخلخل زیاد در ساختمان خود دارای وزن سبکی می باشد به همین دلیل مهندسان در بدست آوردن بتن پوکه ای سبک از آن استفاده کردند که باعث شد بتن سبکدانه ای با وزن بالا کنار گذاشته شود.

 

این سبکدانه علی رغم داشتن وزن سبک و تخلخل زیاد دارای مقاومت بالا و استحکام می باشد. در نتیجه شکسته نمی شود و در مصارف مختلف باعث عمر طولانی سازه ساخته شده با آن می گردد.

 

فواید استفاده از پوکه معدنی در ساخت بتن

 

با تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن و بالا بردن استحکام آن استفاده از این سبکدانه در مصالح ساختمانی بسیار زیاد شده است. از مزایای استفاده از پوکه معدنی در ساخت بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از پوکه معدنی در ساخت بتن استحکام و مقاومت بتن و ساختمان را بالا می برد.
  • پوکه معدنی یک ماده معدنی طبیعی می باشد که چون از دل محیط تولید شده است ، هم جنس با آن می باشد و به محیط زیست زیان وارد نمی کند.
  • استفاده از پوکه معدنی در ساخت بتن موجب کاهش آلاینده های زیست محیطی می شود.
  • پوکه معدنی این سبکدانه کم هزینه و ارزان جایگزینی برای سبکدانه های دیگر شده است. با استفاده از آن در ساخت بتن می توان هزینه های ناشی از ساخت بتن را کاهش داد.
  • سبکدانه پوکه دارای وزنی بسیار سبک می باشد و اگر به جای دیگر سبکدانه ها در بتن استفاده شود موجب تولید یک بتن سبک وزن و در نتیجه کاهش وزن ساختمان می شود.
  • از دیگر فواید تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن ، مقاوم شدن ساختمان در برابر حریق و زلزله می باشد.

 

تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن

تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن

 

 

 در این مطلب مطالب مفیدی را در مورد تاثیر پوکه معدنی بر مقاومت بتن برای شما ارائه دادیم. اگر مایل به خرید و یا سفارش پوکه معدنی می باشید و نمی دانید باید چگونه و یا چه مقدار از آن را سفارش دهید با پوکه معدنی ارشیا تماس بگیرید تا در مورد نحوه سفارش و خرید آگاهی یابید و از قیمت پوکه معدنی مطلع شوید.

‫5/5 (بررسی 1)