استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی و باغبانی بسیار گسترده و مفید می باشد. در این صفحه از پوکه معدنی ارشیا سعی داریم  کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی و مزایای استفاده از پوکه معدنی در خاک  و همچنین به این سوال که کدام پوکه معدنی برای کشاورزی بهتر است؟ را برای شما  عزیزان توضیح دهیم.

 

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

مزایای استفاده از پوکه معدنی در خاک

 

 

پوکه معدنی در کشاورزی

 

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی و فواید آن برای خاک و گیاهان بر کسی پوشیده نیست. این ماده دو نقش را در خاک ایفا می کند. اول اینکه می تواند مواد مغذی و مفید لازم برای گیاه را به خاک برگرداند و دوم اینکه در نقش یک ماده مفید برای خاک و گیاه و همچنین رشد محصولات کشاورزی به کار گرفته شود. پوکه معدنی در کشاورزی باعث می شود قابلیت کشت در خاک افزایش یابد و همچنین به حفظ مواد آلی در خاک کمک می کند. یکی دیگر از موارد مصرف پوکه معدنی در کشاورزی به دلیل ویژگی ضد شیمیایی بودن پوکه است که به بهبود عملکرد خاک در برنامه های سمپاشی، علف کشی، قارچ کشی، کود و… کمک می کند.

در کشاورزی سنتی این ماده معدنی را با خاک مخلوط می کنند تا املاح خود را به گیاه بدهد. اما امروزه در کشاورزی هیدروپونیک استفاده های فراوانی از آن می شود. در این نوع کشاورزی از خاک استفاده نمی شود بلکه فقط از پوکه معدنی به همراه آب استفاده می شود.

 

مزایای استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی

 

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

مزایای استفاده از پوکه معدنی در خاک

 

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که متوجه شویم پوکه معدنی در کشاورزی جایگاه خوبی کسب کرده است. از جمله مزایای استفاده از پوکه معدنی در خاک می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پوکه معدنی یک نوع سیستم آبدهی در خاک را ایجاد می کند. برعکس خاک که آب را سریعا تبخیر می کند پوکه معدنی آب را در خود نگه می دارد و باعث می شود خاک زمان بیشتری را مرطوب بماند و مصرف آب را کم می کند.
  • استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی باعث ایجاد یک سیستم هوادهی به خاک می گردد. زیرا پوکه معدنی با داشتن منافذ زیاد در ساختمان خود باعث ایجاد گردش هوا در خاک می گردد.
  • پوکه معدنی در خاک باعث مقابله با حشرات و آفات موذی می گردد و از نزدیک شدن حشراتی مانند پشه، سوسک، موش و …. به محصولات کشاورزی جلوگیری می کند.
  • استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی تاثیر مثبت بر رشد گیاه دارد زیرا در خود املاح معدنی زیادی دارد که برای گیاهان مفید می باشد.
  • وجود پوکه معدنی در خاک از ترک خوردن خاک جلوگیری می کند.
  • پوکه معدنی باعث تقویت نگهداری آب و مواد معدنی در گیاه می گردد و از رشد گیاهان هرز جلوگیری می کند.

 

 

نکات کاربردی استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی

 

کاربرد پوکه معدنی در قلمه زنی

یکی از نکات قلمه زنی ماندگار نشدن آب در خاک می باشد به همین دلیل خیلی مهم است که از چه نوع خاکی با چه ترکیبی استفاده شود. اگر آب در خاک بماند موجب پوسیدگی و گندیده شدن گیاه می شود. برخی افراد این مشکل را با ترکیب کردن خاک با ماسه حل می کنند اما این خود باعث ایجاد مشکلی دیگر می شود و خاک دچار کم آبی می شود زیرا آب به سرعت از بین شن و ماسه عبور می کند و باعث مصرف بیش از حد آب برای قلمه زنی می شود. همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که ماسه باعث رشد بیماری ها و آفت های زیادی در جوار گیاه می شود. با استفاده از پوکه معدنی در خاک به جای ماسه تمامی مشکلات حل می شود.

 

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

کاشت گیاه در پوکه معدنی

 

 

 

کاربرد پوکه معدنی برای خاک سبک

همانطور که گفتیم پوکه دارای وزن بسیار سبک می باشد در نتیجه با مخلوط کردن خاک با پوکه می توان خاک گلدان یا باغچه سبک تولید کرد. این ویژگی بیشتر مناسب گلدان و باغ بام های ساخته شده روی سقف خانه ها می باشد که باید از وزن کمی برخوردار باشد.

 

ماندگاری

از آنجا که پوکه معدنی یک سنگ با ماندگاری همیشگی می باشد می توان این خاک مغذی را برای سالیان طولانی در گلدان و باغچه استفاده نمود.

 

نحوه کاشت گیاه در پوکه معدنی

 

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

کاشت گیاه در پوکه معدنی

 

در کشاورزی برای کاشت گیاهان و خاک باغبانی از پرلیت و پوکه صنعتی استفاده می کنند. اگر می خواهید که یک نهال را در زمین کشاورزی بکارید باید دو برابر حجم نهال را حفر کنید اما اگر می خواهید نهال را در گلدان بکارید باید گلدانی به اندازه دو برابر حجم نهال انتخاب کنید.

در مرحله اول نهال را به صورت عمودی در گودالی که حفر کرده اید قرار دهید. سپس استفاده از ماسه درون خاک باید از پوکه معدنی استفاده کرد. پس مخلوطی از پرلیت و خاک را در پای نهال یا درون گلدان قرار دهید و سپس نهال را آبیاری کنید. وقتی از پوکه در خاک گلدان یا خاک باغبانی استفاده می کنید آب را در خود نگه می دارد و دیرتر تبخیر می شود.

توجه داشته باشید که خاک اولیه برای باغبانی باید دارای خاصیت باغبانی باشد و تمام ویژگی های مفید باغبانی را پوکه معدنی ارشیا دارا می باشد.

 

 

کدام پوکه برای کشاورزی بهتر است؟

 

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

کدام پوکه برای کشاورزی بهتر است؟

 

پوکه دارای دو نوع معدنی و صنعتی می باشد. پوکه ای که برای مصارف کشاورزی و باغبانی استفاده می شود پوکه صنعتی و پرلیت می باشد. این پوکه در کشاورزی کاربرد بیشتری دارد زیرا باعث رشد و تقویت گیاه می شود.

 

قیمت پوکه معدنی برای کشاورزی

 

با توجه به موارد مثبت استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی و دیگر بخش ها حتما تمایل به استفاده از آن در مصارف خود را دارید. اگر قصد خرید یک پوکه با کیفیت را دارید با ما تماس حاصل فرمایید تا از قیمت های پوکه معدنی ارشیا با توجه به مقدار مصرفی خود اطلاع یابید. توجه داشته باشید که قیمت پوکه بسته به کیفیت و نوع آن متفاوت می باشد. میزان تخلخل، سبک بودن، استحکام، چگالی  پوکه بسیار مهم است که طبق این عوامل با رنج قیمت های متفاوتی ممکن است مواجه شوید.

 

برای کسب اطلاع بیشتر در رابطه با قیمت پوکه های معدنی می توانین به صفحه قیمت پوکه معدنی مراجعه نمایید و یا از طریق شماره تماس های ۰۹۱۸۸۰۲۱۰۰۶ و  ۰۹۱۸۸۷۳۵۹۵۳ پوکه مورد نظر خود را سفارش دهید.

‫3.7/5 (بررسی 3)