می خواهیم در این مقاله به سوال خاکستر آتشفشان چیست ؟ پاسخ دهیم.در نقاط مختلف کشور کوه های آتشفشان وجود دارد، مواد موجود درون آتشفشان ها به علت نزدیک بودن به هسته زمین به حالت مذاب در می آیند و در بعضی مواقع آتشفشان ها فوران می کنند که در زمان فوران آتشفشان ها مواد موجود درون آن به سمت بیرون پرتاب می شوند و خاکستر آتشفشانی نیز در این هنگام از آتشفشان خارج می شود. جنس خاکستر آتشفشانی نرم و ماسه ای است، که امروزه بیشترین کاربرد آن در کار های ساختمانی است.

خاکستر آتشفشان چیست

خاکستر آتشفشان چیست

 

خاکستر آتشفشان چیست؟

 

خاکستر آتشفشان چیست

خاکستر آتشفشان چیست

خاکستر آتشفشان از دانه های ریز گداخته یا همان خاکستر شیشه ای، یا از خرد شدن سنگ های دور دیواره دودکش آتشفشان تشکیل می شود، زمانی که آتشفشان ها فوران می کنند خاکستر در هوا پراکنده می شود و به علت داشتن چگالی کم می تواند مسافت طولانی را طی کند طی کردن این مسافت سبب می شود که به محیطی که از آن گذشته خساراتی وارد کند این خسارت ها از قبیل بیماری های پوستی، تنفسی وچشمی در انسان ها است.

انواع توف آتشفشانی

 

خاکستر آتشفشان چیست

خاکستر آتشفشان چیست

زمانی که خاکستر اتشفشانی بر روی سنگ ها می نشیند توف آتفشانی پدید می آید. اندازه  بیشتر توف های آتشفشانی 2 میلی متر است، توف های آتشفشانی از وزن کمی برخورد دار هستند،  به صورتی که توسط باد حرکت می کنند و به یک گودال می ریزند در این حالت توف ها به صورت لایه لایه روی هم قرار می گیرند و همین علت سبب شده تا از لحاظ ظاهری به سنگ های رسوبی شباهت بسیاری داشته باشند اما از نظر ماهیت نوعی پوکه معدنی است، سنگ های توف به دو دسته توف دانه درشت و توف دانه ریز تقسیم می شوند، سنگ های آتشفشانی در انواع متفاوتی به بازار عرضه می شنود، پس از جدا سازی توف ها بر اساس اندازه آنها را از لحاظ قطعات نیز دسته بندی می کنیم سنگ توف بر اساس دسته بندی سه دسته می شود.

سنگ ساختمانی توف بلورین

توف بلورین در اثر انفجار ماگما آتشفشان ها تشکیل می شود و حدود پنجاه درصد آن از شیشه آتشفشانی است.

سنگ ساختمانی توف شیشه ای

توف شیشه ای آتشفشانی سنگی است که حدود پنجاه درصد آن از شیشه آتشفشانی تشکیل می شود که علت نامگذاری این سنگ نیز وجود شیشه در آن است.

سنگ ساختمانی توف سنگی

توف سنگی نیز نوع دیگری از توف است که زمانی که آتشفشان فوران می کند از سنگ هایی که از دهانه آتشفشان خارج می شود تشکیل می شود.

توف های آتشفشانی انواع متفاوتی دارند مثل توف نفوإی، توف خود جوش خورده و توف های کریستالی .

توف نفوذی: توف های نفوذی در حفره سنگ های اطراف خود نفوذ می کنند و اندازه آنها حدود 1 میلی متر است.

توف خود جوش :توف خود جوش اغلب از جنس شیشه می باشند و در دمای بالا تشکیل می شود و در مدت کمی هم بر روی یکدیگر انباشته می شوند.

خاکستر آتشفشان

خاکستر آتشفشان

توف کریستالی: توف های کریستالی تنها در شرایط خاصی تشکیل می شوند برای همین توف های کریستالی بسیار کمیاب هستند.

کاربرد های خاکستر آتشفشانی

 بیشتر کاربرد سنگ های آتشفشانی در کار های ساختمانی است و مهمترین آنها ساخت سنگ ساختمانی است، توف آتشفشانی تخلخل های فراوانی دارد و از استحکام بالایی برخورد دار است برای همین در ساخت بتن استفاده می شود، توف آتشفشانی جاذب آب است همین دلیل سبب شده تا در احداث سد ها از توف نیز استفاده شود.

سنگ آتشفشانی توف رنگ سبز خاصی دارد به همین دلیل از آن برای کار دیزاین و دکور خانه ها ، هتل ها، رستوران ها، تالار و مساجد و دیگر سازه ها استفاده می شود .

در ساخت بلوک پوکه ایی نیز به علت وزن کم و سبک بودن توف از آن استفاده می شود، از توف برای ساخت شیب شاختمان نیز استفاده می شود، برای ساخت موزاییک کف پارکیگ نیز از توف استفاده می شود .

چرا از خاکستر آتشفشانی استفاده می شود؟

 از مهم ترین ویژگی های خاکستر آتشفشانی وزن بسیار پایین آن است.

آنها در دمای بسیار بالا تشکیل می شود و همین سبب شده تا خاکستر آتشفشانی ضد حریق باشد.

تخلخل های سنگ آتشفشانی توف بسیار زیاد است برای همین توف وزن کمی دارد و سبک است.

سنگ آتشفشانی توف در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار سازگار است و خودش را در هر هوایی منطبق می کند.

سنگ توف عایق صدا است.

این سنگ ها به علت تنوع رنگ در کارهای دیزاین و دکور استفاده می شود .

سنگ آتشفشانی ضد حشرات است و از ورود آنها جلوگیری می کند.

‫2.8/5 (بررسی 4)