شاید برای شما نیز جالب باشد که با انواع سنگ های آتشفشانی و کاربرد سنگ های آتشفشانی مانند پوکه معدنی و سنگ پا آشنا شوید. امروزه از سنگ های آتشفشانی در صنایع متفاوتی استفاده می شود،سنگ های آتشفشانی با یکدیگر متفاوت اند اما در برخی از آنها شباهت هایی نیز پیدا می شود که بیشتر شباهت ها از لحاظ شیمیایی است و تفاوت فیزیکی در میان آنها نیست.

انواع سنگ های آتشفشانی و کاربرد آنها

انواع سنگ های آتشفشانی و کاربرد آنها

انواع سنگ های آتشفشانی

فوران آتشفشان ها جز پدیده های طبیعی است که هر ساله به طور متداول تکرار می شود و علت این پدیده این است که مواد موجود درون  برخی آتشفشان ها به هسته زمین نزدیک شده  و همین پدیده سبب شده تا مواد موجود به شکل مواد مذاب در آمده، پس از فوران آتشفشان ها گداخته به صورت مواد مذاب از دهانه آتشفشان جاری می شود و ماگما که در لحظه فوران آتشفشان به اطراف پرتاب شده است پس از مدتی سرد می شوند و به سنگ های آتشفشانی تبدیل می شود.

ما در این مقاله قصد داریم انواع سنگ های آتشفشانی و همچنین کاربرد سنگ های آتشفشانی را بررسی نماییم.

سنگ آندزیت و بازالت آتشفشانی

 

انواع سنگ های آتشفشانی و کاربرد آنها

انواع سنگ های آتشفشانی و کاربرد آنها

 

 سنگ های آتشفشانی آندزیت و بازالت به سبب موادی که با آنها ترکیب می شود در رنگ های متفاوت و بسیاری موجود هستند در اصل سنگ های آندزیت و بازالت رنگ بندی بسیاری دارند که همین ویژگی سبب شده تا در کار هایی مثل ساخت زیور آلات و تزینات از این سنگ ها استفاده شود.

سنگ های فنولیتی، تفریتی و بازانیت آتشفشانی

 سنگ های فنولیتی،  تفریتی و بازانیت جز سنگ های گران قیمت بشمار می روند و تنها در مناطق قاره ای موجود هستند، در این سنگ ها مقدار زیادی فنوکریست های فلدسپاتوئید موجود است البته این سنگ ها از لحاظ ظاهری به سنگ های صحرایی شباهت دارند طوری که تشخیص آنها بسیار سخت و مشکل است، از این سنگ ها برای ساخت زیور الات گران قیمت استفاده می شود .

سنگ لاتیت آتشفشانی

 

انواع سنگ های آتشفشانی و کاربرد آنها

کاربرد سنگ های آتشفشانی

 سنگ های لاتیت از لحاظ ظاهری شبیه به سنگ های آندزیت و بازانیت هستند ولی با این تفاوت که میزان فلدسپار غنی از پتاسیم در لاتیت بیشتر است. سنگ های لاتیت بسیار مقاوم هستند برای همین از این سنگ ها بیشتر در کار های ساختمان سازی استفاده می شود.

سنگ داسیتی یا ریولیتی آتشفشانی

انواع سنگ های آتشفشانی و کاربرد آنها

کاربرد سنگ های آتشفشانی

 در سنگ داسیتی یا ریولیتی فنوکریستهای کوارتز فراوانی موجود است. سنگ های داسینی یا ریولیتی دانه های ریزی دارند که در ابعاد کوچکی دیده می شوند. این سنگ ها از لحاظ ظاهری زیبا هستند و شباهت هایی به سنگ های گرانیتی دارند. از این سنگ ها برای ساخت کاشی و سرامیک های گران قیمت استفاده می شود البته استفاده های دیگری نیز از این سنگ می شود مثل تزئین منازل و نمای ساختمان ها، اداره ها، بیمارستان ها و پارک ها.

سنگ تراکیتی آتشفشانی

حجم بسیاری از سنگ تراکیتی را فلدسپار آلکالن تشکیل می‌دهد. سنگ تراکیتی سنگی نرم است و حالت خمیری دارد برای همین به سنگ خمیر مشهور است. سنگ تراکیتی عناصر خاصی ندارد و از لحاظ استحکام و مقاوم بودن هم بسیار سست است برای همین بیشتر استفاده این سنگ به این صورت است که آن را با سایر مصالح مثل سیمان مخلوط می کنند.

سنگ پوکه

پوکه معدنی

انواع سنگ های آتشفشانی ،کاربرد سنگ های آتشفشانی

در بین سنگ های آتشفشانی سنگ پوکه پر کاربردتر از بقیه است. سنگ پوکه دارای تخلخل یا همان حفره های هوایی زیادی است و وزن بسیار کمی دارد. پوکه معدنی با اینکه وزن خیلی کمی دارد اما از استحکام و مقاومت بسیاری برخورد دار است برای همین در کار های ساختمانی استفاده زیادی از پوکه می شود. علاوه بر اینها سنگ پوکه در سایز های متفاوتی وارد بازار می شود و پوکه هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است . از کاربرد های پوکه معدنی میتوان به ساخت بلوک و بتن همچنین در کار های کشاورزی، تصفیه آب و دارو سازی و … اشاره کرد.

سنگ پا

پوکه معدنی

انواع سنگ های آتشفشانی

 زمانی که سنگ های آذرین درونی سرد می شوند همان  سنگ پایی که اکثرا آن را بارها دیده ایم تشکیل می دهند. سنگ پا نیز مانند پوکه تخلخل های بسیاری دارد.از کاربرد های سنگ پا می توان به جداسازی پوست مرده کف پا اشاره کرد، سنگ پا با جداسازی پوست های مرده کف پا باعث طراوت و تازگی پا ها می شود و سبب آرامش سیستم عصبی نیز می شود.

توف آتشفشانی

 

انواع سنگ های آتشفشانی ،کاربرد سنگ های آتشفشانی

 

 در هنگامی که آتشفشان فوران می کند به همراه مواد مذاب و سنگ های آتشفشانی خاکستری نیز از دهانه آتشفشان خارج می شود که به این خاکستر ها توف آتشفشانی می گویند. امروزه توف آتشفشانی کاربرد بسیاری دارد .از کاربرد های توف آتشفشانی می توان به ساخت بتن ،تهیه بلوک پوکه ایی،کف ساختمان ها و غیره اشاره کرد.سنگ توف دارای رنگ سبز چشم نوازی است که از آن در جهت زیبا سازی اماکن عمومی مثل پارک ها و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ها استفاده می کنند.

کاربرد سنگ های آتشفشانی

سنگ های آتشفشانی امروزه در زندگی ما بسیار پر کاربرد شده اند به گونه ایی که شاید حتی متوجه استفاده از آنها در زندگی روزمره خود نباشیم.

1- یکی از کاربردهای بسیار مورد توجه سنگ های آتشفشانی، استفاده از آنها در تصفیه آب است.سنگ های آتشفشانی با بافت ویژه ایی که دارند سبب جدا سازی ضایعات درون آب می شوند و از طرفی به سبب خاصیت ضد باکتریایی که دارند مانع رشد باکتری در آب می شوند و علاوه بر اینها مانع تجمع جلبک ها در آب می شوند. بنابراین استفاده از سنگ های آتشفشانی در حوض ها و آب نماها بسیار باب شده است.

کاربرد سنگ های آتشفشانی در تصفیه آب

کاربرد سنگ های آتشفشانی در تصفیه آب

2- از آنجایی که امروزه جایگاه طب سنتی به طرز ویژه ایی در زندگی افراد جا باز کرده است، راه برای ورود سنگ های آتشفشانی نیز هموارتر شده است.از سنگ های آتشفشانی برای درمان و کاهش استرس و همچنین تسکین درد های عضلانی استفاده می شود.این روش درمانی در مناطقی که آب گرم دارند و نزدیک آتشفشان ها هستند رونق بیشتری دارد و بسیار کاربردی است.

3- از آنجایی که سنگ های آتشفشانی در رنگ ها مختلف موجود است بسیار مورد توجه افراد حوزه طراحی دکوراسیون قرار گرفته است و به یکی از جذاب ترین و چشم نواز ترین کاربردهای سنگ های آتشفشانی بدل شده است.استفاده از سنگ های آتشفشانی در فضاسازی باغ ها، طراحی داخلی تالارها و هتل ها، استفاده در ساخت آبنما و آکواریوم ها علاوه بر زیباسازی فضا خیال طراحان را بابت شکستگی، پوسیدگی یا آسیب دیدن بر اثر رطوبت را راحت کرده است زیرا سنگ های آتشفشانی بسیار مقاوم بوده و آسیب نمی بینند.

کاربرد سنگ های آتشفشانی در دکوراسیون

کاربرد سنگ های آتشفشانی در دکوراسیون

4- سنگ های آتشفشانی علاوه بر جاذبه های زیبایی که دارند به سبب خاصیت هایی که دارند نیز مورد توجه هستند. از جمله خاصیت آنها ضد آفت بودن آنها، جذب رطوبت و اکسیژن رسانی به خاک را می توان اشاره نمود.به همین دلیل استفاده از آنها در کشاورزی بسیار مرسوم شده است. از این رو باغداران و کشاورزان به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب در مزارع و باغ خود در سطح خاک از سنگ های آتشفشانی استفاده می نمایند و علاوه بر این دیگر نگران حمله حشرات و آفات به محصولات خود نیز نیستند.

کاربرد سنگ های آتشفشانی در کشاورزی

کاربرد سنگ های آتشفشانی در کشاورزی

5- ما از سنگ های آتشفشانی در زندگی روزمره استفاده های فراوان می کنیم. از جمله کاربردهای مفید استفاده از سنگ پا در میان ما ایرانیان است. سنگ پا علاوه بر لایه برداری و اسکراب پوست سبب آرامش و تسکین دردهای عصبی می شود.علاوه بر این از سنگ های آتشفشانی در ساخت زیورآلات نیز استفاده می شود.همچنین در ساخت تندیس ها و مجسمه ها از این سنگ های با ارزش استفاده می کنند.

کاربرد سنگ های آتشفشانی

کاربرد سنگ های آتشفشانی

6- شاید مهم ترین کاربرد سنگ های آتشفشانی را در ساخت مصالح دانست. سنگ های آتشفشانی به سبب مقاومت بالا و وزن کمی که دارند در ساخت و ترکیب شدن مصالح مقاوم  نقش مهمی را ایفا می کنند.

خرید انواع سنگ های آتشفشانی

شما مشتریان گرامی جهت خرید انواع سنگ معدنی و پوکه معدنی و یا کسب اطلاع از قیمت پوکه معدنی می توانید از طریق شماره تماس های ۰۹۱۸۸۰۲۱۰۰۶ و  ۰۹۱۸۸۷۳۵۹۵۳ با پوکه ارشیا در ارتباط باشید.

 

‫3.6/5 (بررسی 17)