پوکه معدنی نوعی کانی است که وزن خیلی کمتری نسبت به سنگ دارد، اما در صنعت کشاورزی و سازه‌های بتنی و ساختمان‌سازی به کار می‌رود. حالت سبک و متخلخل و پر از شکافش آن را به سنگ پنبه‌ای هم معروف کرده است. یکی از دلایلی که باعث گسترش استفاده از آن شده، تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست است به طوری که باعث می‌شود آسیب کمتری به کوه‌ها و معادن سنگی برسد و محیط زیست را سالم نگه دارد.

د این مقاله قصد داریم تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست را بررسی نماییم. کاربردهای پوکه معدنی فراوان است برای همین امروزه از آن در صنایع مختلف استفاده های زیادی می شود، استخراج بیش از حد پوکه باعث می شود که آسیب هایی به محیط زیست وارد شود یکی از مهم ترین آسیب ها از بین رفتن کوه های آتشفشان است، زمانی که به طور متداول از آتشفشان ها استخراج شود آنها از بین می روند، آتشفشان ها قابل احیا نیستند، زمانی که آتشفشان ها از بین بروند دیگر نمی توانیم پوکه معدنی برداشت کنیم همین امر سبب می شود تا ماده اولیه برای ساخت بسیاری از محصولات از بین برود.

موارد استفاده از پوکه معدنی

پوکه معدنی شامل مواد مغذی زیادی است که برای رشد گیاهان کاربرد دارد. آب را به مدت طولانی در خودش نگه می‌دارد و باعث حفظ مواد آلی در خاک می‌شود. خاکی که با این پوکه ترکیب شده باشد، دیرتر فرسوده می‌شود و به عمر خاک اضافه می‌کند. یکی از چند تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست در همین است که در کشاورزی فشار کمتری به خاک می‌آید.
در ساختمان‌سازی هم از پوکه معدنی استفاده می‌شود. مقاومت بالا در کنار وزن کم باعث می‌شود که یکی از بهترین مصالح ساختمانی باشد. با پوکه معدنی می‌توان بتن‌سازی کرد و در راه‌سازی، سدسازی و کارهای عمرانی آن را به کار برد.

تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست

از بین رفتن آتشفشان ها بر اثر استخراج بی رویه

تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست

استخراج بیش از حد از کوه های آتشفشان باعث از بین رفتن کوه می شود، زیرا هر بار برداشت باعث می شود که خاک و سنگ کوه از بین برود و در آخر کار آتشفشانی نمی ماند. زمانی که کوه آتشفشان از بین برود معدنی برای ستخراج نمی ماند برای همین افرادی که در آن محل کار می کنند نیز بیکار می شوند، به جز اینها بودن آتشفشان در یک منطقه بر آب و هوا یا نوع خاک آن منطقه تاثیر می گذارد و زمانی که آتشفشان از بین برود آسیب زیادی به طبیعت اطرافش می رساند.

کاهش گازهای سمی

یکی از ویژگی آتشفشان ها که به ضرر محیط زیست می باشد گاز های سمی است که تولید می کند این گاز ها باعث آلودگی هوا می شوند، یکی از کاربرد های پوکه در ساخت سیمان است که همین کار سبب می شود تا هوا آلوده شود، به جز گاز هایی که باعث می شوند هوا آلوده بشود گاز های دیگری نیز تولید می شود، اصلی ترین گاز هایی که از آتشفشان خارج می شوند گاز دی اکسید کربن و گوگرد دی اکسید است زمانی که این گاز ها از دهانه آتشفشان خارج می شوند به سرعت به جو زمین راه پیدا می کنند و وارد آن می شوند، زمانی که گاز کربن دی اکسید از دهانه آتشفشان خارج می شود با هوای موجود ترکیب شده و کم کم رقیق می شود گاز کربن دی اکسید بی رنگ و بی بو است اما غلظت بیش از 3% برای جاندارن زنده خطرناک است، گاز گوگرد دی اکسید یا گاز سولفور دی اکسید نیز جز گاز های مهمی است که از دهانه آتشفشان خارج می شود گاز سولفور دی اکسید بی رنگ است اما بوی خیلی غلیظی دارد و روی پوست و چشم و دستگاه تنفسی انسان تاثیر مخرب می گذارد، تولید گاز نیتروژن توسط آتشفشان ها، زمانی که آتشفشان ها فوران می کنند گاز نیتروژن از دهانه آنها خارج می شود گاز نیتروژن در موادی که از آتشفشان خارج می شوند نیز موجود است، امروزه این گاز جایگزینی برای باد های معمولی لاستیک خودرو ها است.

فرسایش خاک

تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست

فرسایش خاک یعنی اینکه لایه بالایی خاک بر اثر عوامل محیطی کم کم از بین برود.به عبارت دیگر فرسایش یعنی فرسودگی و از بین رفتگی مداوم خاک، زمانی که لایه سطحی زمین از بین میرود به کمک باد یا آب از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود، یکی از دلایلی که سبب از بین رفتن یا همان فرسایش خاک می شود استفاده از کود های شیمیایی برای زمین های کشاورزی است، استفاده از کود های شیمیایی خاک را از بین می برد برای همین زمانی که کشاورز بخواهد دوباره محصول جدیدی بکارد با مشکل رو به رو می شود، البته استفاده از پوکه معدنی سبب جلوگیری از فرسایش خاک می شود به جز جلوگیری از فرسایش، مواد معدنی درون پوکه از طریق خاک وارد محصولات کشاورزی می شود و به رشد بهتر گیاه کمک می کند.

افزایش آتش سوزی ها

زمانی که آتشفشان ها فوران می کنند از دهانه آنها مواد مذاب جاری می شود زمانی که مواد مذاب با درختان برخورد می کنند موجب آتش سوزی می شوند ،به این مواد که در زمان فوران آتشفشان ها از آن خارج می شود ماگما می گویند. ماگما به اطراف آتشفشان پرتاب می شود که باز هم باعث آتش سوزی است.

با اینکه مواد موجود درون آتشفشان ها باعث آتش سوزی است اما همین مواد گاهی از آتش سوزی جلوگیری می کنند، پوکه معدنی در درجه حرارت بالایی تشکیل می شود و همین ویژگی سبب شده تا خاصیت ضد حریق داشته باشد زمانی که آتش سوزی اتفاق می افتد پوکه معدنی آن را ادامه نمی دهد بلکه از آن جلوگیری نیز می کند.

مزایا تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست

مزیت در کشاورزی

پوکه معدنی به دلیل خاصیت ضد شیمیایی بودنش، باعث می‌شود که کمتر به سم‌پاشی و نگهداری از خاک نیاز داشته باشیم. پوکه معدنی به خاک اضافه می‌شود، مواد آلی را در خاک نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد که خاک در طول زمان فرسوده شود. قابلیت کشت در زمین بالا می‌رود و کیفیت محصولات کشاورزی بهبود پیدا می‌کند. خاصیت ضد شیمیایی دارد و به برنامه‌های سم‌پاشی، کود دهی، قارچ و علف کشی و نگهداری‌های دیگر در کشاورزی نیازی نیست.
در یک نگاه کلی متوجه می‌شویم که گیاهان هم با پوکه معدنی سرحال‌تر هستند و رشد بهتری دارند. فشار کمتری به خاک برای افزایش محصول و بهبود کیفیت آن‌ها می‌آید و کشاورز در طول سال، بیشتر می‌تواند از خاک خودش استفاده کند. حضور پوکه در خاک باعث می‌شود که ذرات خاک به یکدیگر نچسبند و در گرما و سرما، ترک نخورند. مشکلی که در بخش‌های کویری بیشتر با آن روبرو هستیم.
استفاده نکردن از کودهای آلی و شیمیایی باعث می‌شود که محصول کیفیت بهتری داشته باشد. پوکه معدنی توسط خود طبیعت تولید می‌شود و مواد آلی لازم برای رشد گیاهان را در خود دارد.

مزیت در ساختمان‌سازی

استفاده از آن در ساختمان‌سازی هم مزایای زیادی دارد. به دلیل چسبندگی بالایی که دارد، بتن را محکم‌تر و مقاوم‌تر نگه می‌دارد. به کار بردن این بتن باعث می‌شود که مصالح کمتری برای اتصال بخش‌های مختلف ساختمانی مصرف کنیم. تولید سیمان که یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط زیست به حساب می‌آید با استفاده از پوکه معدنی، کاهش پیدا می‌کند.

مزیت‌های دیگر
پایین بودن وزن این محصول طبیعی باعث می‌شود که حضورش در خاک، آسیبی به محیط نرساند. یعنی اگر کشاورزی در آن خاک انجام نشود، باز هم حضورش به جایی برنمی‌خورد. برخلاف سیمان و آهک و دیگر محصولات ساختمان‌سازی که به‌مرورزمان محیط زیست را آلوده می‌کنند.
پوکه معدنی خاصیت ضد باکتریال دارد و اجازه نمی‌دهد که حشرات، آفت‌ها و علف و قارچ رشد کنند. در یک زمین کشاورزی یا ساختمانی، این ویژگی‌ها به بهبود محیط زندگی و کشاورزی کمک می‌کند. همچنین دمای ذوب بسیار بالایی دارد و اجازه نمی‌دهد که تمام ساختمان آتش بگیرد. ساختمانی که با بتن تولید شده از پوکه معدنی ساخته‌شده باشد، سانحه آتش‌سوزی را به‌خوبی رد می‌کند.

تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست

معایب تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست

بزرگ‌ترین ضرری که استفاده از پوکه معدنی دارد در محیط زیست اطراف محل بهره‌برداری است. استفاده از پوکه معدنی مزایای زیادی دارد، اما اگر بهره‌برداری زیادی از کوه آتش‌فشانی انجام شود، کوه به‌مرور زمان می‌میرد. با وجود این‌که تاثیر پوکه معدنی بر محیط زیست قابل چشم‌پوشی نیست، اما وقتی به‌صورت بی‌رویه از کوه آتش‌فشانی برداشت می‌شود، محیط زیست اطراف خود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
شکایت‌های گاه‌به‌گاهی در مورد برداشت بی‌رویه پوکه معدنی شنیده می‌شود که تمام آن‌ها نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند. موادی که از کوه آتش‌فشانی خارج می‌شوند، موجب استحکام خود کوه می‌شود. رشد گیاهان را روی آن بالا می‌برد و پایه‌های خاک را محکم می‌کند. سرسبزی و طراوت به محیط اطراف خود می‌دهد و باعث می‌شود که فضای سرسبزی به وجود بیاید.
در نتیجه با وجود مزایای بسیار زیادش، برداشت زیاد آن باعث تاثیر منفی بر روی محیط زیست محل بهره‌برداری می‌شود.

 

‫0/5 (بررسی 0)