همانطور که میدانید پوکه معدنی سنگی بسیار سبک است که امروزه در مصارف ساختمانی بسیار پرکاربرد شده است. و از آنجایی که کارایی بسیار بالایی دارد مانند تمامی محصولات دیگر دارای انواع مرغوب و نامرغوب است که باید در خرید آن دقت کرد. در این مقاله سعی داریم روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب را از نامرغوب بیان کنیم. در ابتدا به ذکر برخی از خواص پوکه معدنی و انواع آن می پردازیم سپس روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب  و قیمت و خرید آن می پردازیم.

 

روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب

روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب

 

پوکه معدنی مرغوب

 

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی چیست؟

 

پوکه معدنی یک نوع سنگ آذرین تولید شده از مواد مذاب سرد شده آتشفشانی می باشد. هنگامی که در یک کوه آتشفشان انفجاری رخ می دهد و گدازه های آن فوران می کنند گازهای حل شده با سرعت از بین این گدازه ها عبور کرده و خارج می شوند. در نتیجه ی سرد شدن این گدازه ها و حفره های حاصل از گازهای خارج شده سنگی حاصل می شود که پوکه نامیده می شود. پوکه با خواص شگفت انگیز مانند سبک بودن و خنثی بودن کاربرد های فراوانی در زمینه ساخت بتن ، کشاورزی ، ساختمان سازی و … دارد.

 

انواع پوکه معدنی

انواع پوکه معدنی

 

برای این که روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب و با کیفیت را بشناسیم ابتدا باید انواع پوکه معدنی را از یکدیگر تشخیص دهیم. به همین منظور در اینجا به ذکر خلاصه ای از انواع پوکه معدنی و کاربرد آن ها می پردازیم.

 

پوکه معدنی عدسی 

پوکه معدنی عدسی در اندازه ای بین 3 تا 7 میلی متر و دارای وزنی بین 600 الی 700 کیلوگرم در متر مکعب می باشد. نسبت به پوکه ماسه ای و نخودی سایز بزرگتری دارد. از این نوع پوکه در کف پوش ساختمان و ساخت بلوک های سبک استفاده می شود.

 

پوکه معدنی بادامی 

پوکه بادامی که با نام گردویی ، پوکه سقف زنی ، پوکه سقف نیز خوانده می شود دارای اندازه بین 18 تا 25 میلی متر می باشد و وزن آن 500 تا 600 کیلوگرم در هر متر مکعب می باشد.  این پوکه در شیب بندی پشت بام و طبقات ساختمان به کار می رود.

 

پوکه معدنی ماسه ای 

این پوکه ها کوچکترین سایز را بین انواع پوکه معدنی دارند. اندازه آن ها بین 0 تا 5 میلی متر می باشد و وزن آن ها چیزی بین 850 الی 1000 کیلوگرم در مترمکعب می باشد. این پوکه کاربردهای متنوعی از جمله ساخت بلوک های سبک هبلکس ، لیکا و بتنی ، تیغه های دیواری و بلوک های سقفی دارد.

 

پوکه معدنی نخودی 

پوکه نخودی دارای اندازه ای بین 5 تا 10 میلی متر و وزن 600 تا 700 کیلوگرم در هر متر مکعب می باشد. این پوکه ها در مقایسه با پوکه ماسه ای سایز بزرگتری دارند. پوکه نخودی به دلیل داشتن وزن بسیار سبک  در بین پوکه های دیگر می توانند وزن طبقات ساختمان را به بهترین شکل کنترل کنند.

 

پوکه معدنی سیاه 

پوکه سیاه در سایز بین 30 تا 80 سانتی متر وجود دارد و از معادن قروه  می توان آن را استخراج کرد. رنگ آن ها خاکستری مایل به قهوه ای ، سیاه و رنگ های تیره وجود دارد. از این پوکه به دلیل داشتن وزن سبک در کارهای ساختمانی ، کشاورزی ، ساخت بلوک ، سنگ پا و شیب بندی از آن استفاده می شود.

پوکه معدنی مرغوب

پوکه معدنی مرغوب

پوکه معدنی سفید 

پوکه سفید به نام پومیس هم شناخته می شود. سایز پوکه سفید شبیه به پوکه سیاه است. این نوع پوکه در معادن قروه وجود ندارد بلکه به صورت فله ای از معادن تبریز استخراج می شود. جنس آن نرم و آهکی و به رنگ سفید می باشد. از این نوع پوکه در ترکیب با پوکه سیاه در مناطق خشک کشور استفاده می شود.

پوکه معدنی فندقی 

این نوع پوکه دارای ابعاد 5 تا 10 میلی متر می باشد که از نظر اندازه شبیه به پوکه نخودی است اما دارای وزنی سبک تر از آن بین 500 تا 600 کیلوگرم می باشد. پوکه فندقی پرکاربردترین پوکه بین انواع آن می باشد و در مصارفی مانند عایق سرما و صوت ، شیبدار کردن سقف و طبقات استفاده می شود.

 

ویژگی های پوکه معدنی مرغوب

 

ویژگی های پوکه معدنی

ویژگی های پوکه معدنی

سوال اساسی این است که چگونه پوکه معدنی مرغوب را تشخیص دهیم؟ ما پاسخ این سوال شما را می دهیم.

  • پوکه ایی که مرغوب و با کیفیت است تخلخل و حفره های فراوان در بین بافت و سطح خود دارد.
  • پوکه معدنی به دلیل داشتن تخلخل فراوان وزن سبک و چگالی کمی دارد به طوری که روی آب شناور می ماند.
  • در مقابل وزن سبک خود دارای درجه سختی و استحکام بالایی است و در شرایط مختلف فیزیکی و شیمیایی شکسته و یا کیفیت خود را از دست نمی دهد.
  • این سنگ معدنی دارای ph شیمیایی صفر یعنی خنثی است بنابراین در ترکیب با مصالح ساختمانی روی آن ها اثر مضر ندارد.
  • این سنگ عایق صدا و حرارت در دماهای بالا است و هیچ گونه تغییر شکلی را در دماهای بالا از خود نشان نمی دهد.
  • طول عمر و دوام پوکه معدنی بسیار طولانی است و حدود صد سال ماندگاری دارد.

 

روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب

 

روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب

روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب

اولین سوالی که ذهن را درگیر می کند این است که چگونه تشخیص دهیم پوکه معدنی مرغوب است یا پوکه نا مرغوب را انتخاب کرده ایم؟

ما در اینجا ویژگی هایی را ذکر کرده ایم که اگر شما حتی برای اولین بار پوکه معدنی را مشاهده نمودید بتوانید به راحتی مرغوبیت پوکه معدنی را تشخیص دهید.

  • اولین ویژگی ظاهری برای تشخیص کیفیت پوکه معدنی توجه به سطح صاف و میزان تخلخل آن می باشد. اگر پوکه معدنی دارای سطحی صاف و حفره های کمی باشد حاکی از بی کیفیت بودن پوکه معدنی است. هر چه حفره های پوکه معدنی بیشتر باشد دارای کیفیت و مرغوبیت بیشتر می باشد.
  • پوکه معدنی همانطور که گفته شد در مقابل حرارت از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. این سنگ از دل آتشفشان بیرون می آید. با یک آزمایش ساده می توان از کیفیت آن مطلع شد. قبل خرید مقداری از پوکه ها را روی آتش قرار دهید و اگر شکسته نشد و تغییر شکل نداد دارای مرغوبیت بالایی می باشد.
  • پوکه معدنی دارای وزن سبکی است. بنابراین در خرید باید دقت کنید که وزن آن را با حجم مقایسه کنید. اگر پوکه سنگین باشد قطعا نامرغوب می باشد.
  • پوکه معدنی باکیفیت ، خالص می باشد و با هر گونه مواد مانند خاک ، شن ، ماسه و … مخلوط نیست.
  • برخی افراد در خرید پوکه مرغوب و باکیفیت به رنگ آن توجه می کنند. اما باید دقت داشته باشید که رنگ پوکه معدنی در کیفیت آن تاثیری ندارد و رنگ های پوکه تنها حاکی از انواع پوکه ها برای مصارف مختلف می باشد.
  • به ویژگی هایی که در انواع پوکه ذکر شد باید دقت کنید. برای مثال:

وزن مخصوص یک متر مکعب پوکه فندقی درجه یک  نباید بیشتر از 650 کیلوگرم باشد.

وزن مخصوص یک کیلوگرم پوکه عدسی درجه یک  نباید بیشتر از 700 کیلوگرم باشد.

وزن مخصوص  یک کیلوگرم پوکه بادامی درجه یک  نباید بیشتر از 600 کیلوگرم باشد.

 

قیمت

 

روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب

روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب

 

پوکه معدنی با درجه های کیفیت 1 ، 2 و 3 دارای قیمت های متفاوت می باشد. همچنین مقدار پوکه معدنی با توجه به کاری که نیاز دارید متفاوت می باشد. مثلا هر چه میزان متراژ محیط کاری بیشتر باشد باید از پوکه معدنی سبک تر استفاده نمود.ما می توانیم در این مورد شما را یاری دهیم. بنا براین قیمت پوکه معدنی بسته به مقدار و کیفیت آن تفاوت دارد. با شماره های ما تماس بگیرید و از قیمت ها و کیفیت پوکه مورد نیاز خود مطلع شوید.

 

خرید

 

روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب

روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب

 

با در نظر گرفتن مواردی که ذکر شد می توانید از خرید با کیفیت مطمئن شوید. پوکه معدنی ارشیا یکی از با کیفیت ترین پوکه ها در سطح کشور می باشد. اگر قصد خرید پوکه معدنی دارید و به مراکز معتبر ما دسترسی ندارید می توانید به صورت آنلاین سفارش دهید. برای سفارش پوکه معدنی با ما تماس بگیرید. پوکه های معدنی بسته بندی شده به تمام شهر ها با امنیت و راحت به دست شما خواهد رسید.

‫5/5 (بررسی 1)