شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟ سنگ های آتشفشانی را که اغلب ما آنها را با نام سنگ آذرین می شناسیم،به واسطه بالا آمدن مواد مذاب درون آتشفشان ها که به صورت مایعی گداخته به سطح زمین می رسند و سپس در مجاورت هوا قرار گرفته و به مرور سرد می شوند،تشکیل می شوند.

 

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

 

علت فوران آتشفشان ها چیست؟

 

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

فوران آتشفشان ها پدیده ای طبیعی است که از همان ابتدای تاریخ بر روی کره ی زمین رخ می داده است، و دلیل آن این است که مواد موجود درون کوه ها بخاطر نزدیکی به هسته زمین و حرارات بسیار بالای موجود در آن به صورت مواد مذاب در می آیند و پس از مدتی به سطح زمین راه می یابند

موادی که به سطح زمین می رسند همراه با بوی بد یا گازهای سمی مثل دی اکسید کربن، بخار آب و دی اکسید گوگرد هستند. مواد موجود پس از اینکه توسط هوا سرد شدند به سنگ های آتشفشانی تبدیل می شوند، آتشفشان ها نه تنها بر روی خشکی بلکه در زیر آب و یا در هوای برفی نیز پدیدار می شوند.

فوران آتشفشان ها با یکدیگر متفاوت است و همه آتشفشان ها مثل یکدیگر فوران نمی کنند، شکل دهانه کوه، محلی که دهانه آتشفشان در آن قرار دارد و شکل خود کوه و نوعی که مواد از آتشفشان خارج می شوند سبب ایجاد تفاوت در فوران کوه ها می شود. نوع و جنس سنگ های آتشفشانی و کاربرد های آنها نیز با یکدیگر متفاوت است و از هر کدام آنها در صنایع مختلف استفاده می شود .

 

آیا ماگما همان گدازه است؟

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

بهتر است در ابتدا مفهوم ماگما را بررسی نماییم،ماگما همان مواد درون لایه های زمین و درون کوه ها هستند که بر اثر دمای موجود در هسته زمین و همچنین فشار موجود به صورت مایع یا نیمه جامد درآمده.شاید در نظر اول ماگما و گدازه آتش فشان دارای معانی یکسانی باشند ولی اینطور نیست و تفاوت هایی نیز بین آنها است.

ماگما سنگی آتشفشانی است که به طور کامل از مواد مذاب تشکیل می شود و زیر پوسته زمین یافت می شود در حالی که گدازه آتشفشانی خودش به سطح زمین راه می یابد، به سنگ های موجود درون کره زمین ماگما می گویند. ماگما ها چندین مایل در زیر زمین قرار دارند و بالا می آیند.

ماگما شامل تکه سنگ هایی است که اطراف آتشفشان ها، کریستال ها و گازهای حل شده است، ماگما های آتشفشان ها از اکسیژن، سیلیکون، آلومینیوم، منیزیوم، کلسیم، آهن، سدیم، پتاسیم، منگنز و مقدار کمتری از سایر  عناصر تشکیل شده است. همین ترکیبات موجود در ماگما ثبب شده تا در هنگام انجماد ماگما،بلورهایی از مواد معدنی گوناگون تشکیل دهد. در اصل ماگما سنگی تشکیل شده از مذاب است که درون سطح زمین است ،اما گدازه مایع داغ و قرمز رنگ است که از دهانه آتشفشان خارج می شود، البته گدازه و ماگما از لحاظ ترکیبات شیمیایی شباهت هایی نیز به یکدیگر دارند، گدازه ها از کریستال، مایع و حباب ساخته می شوند.

 

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

 

گدازه آتشفشانی نیز مانند ماگما حاوی مواد معدنی است مثل سیلیکون، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و بسیاری از عناصر دیگر.  زمانی که گدازه غلظت کافی را نداشته باشد گاز درون آن به راحتی خارج می شود، این در حالی است که اگر گاز موجود درون گدازه خارج نشود،این گاز فشرده می شود و به صورت انفجار خارج می شود. زمانی که گدازه تازه از آتشفشان خارج می شود به صورت مذاب است و دمای گدازه در آن حالت حدود 700 تا 1200 درجه سلسیوس است، گدازه منجمد شده آتشفشانی ماده شدیدی به وجود می آورد که حاوی غلظت بالای سیلیس است که نام آن شیشه آتشفشانی است. در اصل ماگما و گدازه هر دو سنگ آتشفشانی هستند و تفاوت آنها در این است که ماگما در زیر سطح زمین و به صورت فشرده قرار دارد در حالی که گدازه بالا تر از سطح زمین قرار دارد در اصل گدازه خودش جاری می شود. ماگما و گدازه از لحاظ ویژگی های شیمیایی مثل هم هستند ولی از لحاظ فیزکی متفاوت اند.

تفاوت ماگما با پومیس چیست؟

 

پوکه معدنی

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

همانطور که اشاره کردیم ماگما سنگی است که از مواد مذاب آتشفشان تشکیل می شود، ماگما در زیر پوسته زمین به صورت فشرده شده قرار دارد و زمانی که فشار بالایی به ماگما وارد شود، به سمت بالا حرکت می کند، زمانی که ماگما به سطح زمین برسد سبب فوران آتشفشان می شود، البته حالت دیگری نیز وجود دارد که ماگما نمی تواند به سطح زمین راه یابد و و در عمیق زمین می ماند که در این حاکت ماگما سرد می شود و با تبلور سنگ آذرین نفوذی را پدید می آورد، ژرف توده، سنگ خارا وگابرو نمونه هایی دیگر از این وضعیت اند.

 

پوکه معدنی

سنگ های آتشفشانی چگونگه تشکیل می شوند؟

 پوکه معدنی که نام دیگر آن پومیس است زمانی تشکیل می شود که مواد مذاب (ماگما) در زمان فوران آتشفشان از دهانه آتشفشان خارج می شوند و پس از مدتی گازها و بخار های موجود از آن خارج شده و پس از سرد شدن تبدیل به پومیس می شوند، جنس و نوع کاربرد پوکه معدنی در هر منطقه متفاوت است، از ویژگی های پوکه معدنی می توان به استحکام و مقاومت زیاد، طول عمر بالا، عایق گرما و سرما بودن و وزن پایین آن اشاره کرد، علاوه بر این موارد کاربرد پوکه معدنی بسیار زیاد و متنوع است. از پوکه معدنی در کار کشاورزی، ساختمان سازی، داروسازی، نمای ساختمان ها و هتل ها، بیمارستان ها  و سایر سازه ها استفاده می شود. جهت اطلاع از قیمت پوکه معدنی می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کرده و یا از طریق شماره های تماس موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

‫2.5/5 (بررسی 2)