امروزه از پوکه معدنی بیشتر برای کار های ساختمان سازی استفاده می شود. اما هیچ دلیلی موجود نیست که پوکه معدنی ماده اصلی ساختمان سازی باشد. در اصل ویژگی های منحصر به فرد پوکه معدنی مثل وزن به خصوص و کم آن، استحکام و مقاومت در برابر فشار های زیاد، عایق بودن در برابر سرما و گرما و دیگر ویژگی های خاص پوکه سبب شده اند تا از پوکه بیشتر از سایر مصالح ساختمانی استفاده شود.در این مقاله قصد داریم مشخصات فنی پوکه معدنی را بررسی کنیم.

 

مشخصات فنی پوکه معدنی

مشخصات فنی پوکه معدنی

مشخصات فنی پوکه معدنی

قصد داریم در رابطه با مشخصات فنی پوکه معدنی دقیق تر بحث کنیم و تک تک مشخصات فنی پوکه معدنی را بررسی نماییم.

بررسی ترکیبات شیمیایی

ترکیب شیمیایی درصد پومیس
Sio2 48.37
Al2o3 12.49
Fe2o3 8.07
Tio2 1.78
mgo 9.58
cao 8.43
K20 3.27
Na20 4.63

 

 در پوکه معدنی سیلیس، آلومینیم و آهن موجود است اما اکسید کلسیم در پوکه معدنی وجود ندارد که همین علت سبب شده تا پوکه معدنی وزن کم تری نسبت به سایر مصالح ساختمانی داشته باشد و در زمان ترکیب با سایر مصالح سبب افزایش مقاومت و سختی آنها بشود، پوکه معدنی از نظر شیمیایی خنثی است و خاصیت مغناطیسی نیز ندارد و وزن خیلی کمی نیز دارد.

بررسی وزن پوکه معدنی

مشخصات فنی پوکه معدنی و میانگین وزن واحد حجم خشک

 

مشخصات فنی پوکه معدنی

مشخصات فنی پوکه معدنی

یکی از ویژگی هایی که سبب استفاده از پوکه معدنی می شود این است که وزن مخصوص پوکه معدنی در هر حالتی ثابت باشد، پوکه معدنی اغلب وزن خیلی کمی دارد اما افرادی که از پوکه در ساختمان سازی استفاده می کنند می خواهند زمانی که اطراف پوکه رطوبت وجود دارد وزن آن تغییری نکند و همان وزن قبل از جذب رطوبت را داشته باشد، وزن پوکه معدنی در حالت عادی 2 کیلو گرم بر هر متر مکعب است و پس از اینکه رطوبت را جذب می کند نیز وزن پوکه همان وزن سابق خودش است پس در نتیجه وزن پوکه در هر حالتی همان وزن اولیه است و زیاد نمی شود.

مشخصات فنی پوکه معدنی و  میانگین وزن واحد حجم اشباع

 

مشخصات فنی پوکه معدنی

مشخصات فنی پوکه معدنی

 

یکی از مشخصات فنی پوکه معدنی این است که زمانی که پوکه معدنی را با سایر مصالح ترکیب میکنیم میانگین وزن واحد حجم اشباع آن تغییر زیادی نکن و از این راه برای فهمیدن کیفیت پوکه معدنی نیز استفاده می کنند، در زمان ترکیب پوکه معدنی با سایر مصالح مثل بتن و سیمان میانگین وزن واحد حجم اشباع 1760 کیلو گرم بر متر مکعب است و پس از اینکه پوکه رطوبت را جذب می کند وزن آن تغییر چندانی نمی کند، اگر به وزن بتن خالص یا بتن های سبک توجه کنیم متوجه می شویم که در هنگام خشک شدن مصالح ساختمانی رطوبت از بین می رود پس در نتیجه رطوبت تاثیر زیادی بر روی وزن پوکه معدنی نمی گذراد و وزن پوکه معدنی در هر حالتی سبک می ماند .

بررسی درصد تخلخل

 

مشخصات فنی پوکه معدنی

مشخصات فنی پوکه معدنی

 

یکی از ویژگی های پوکه معدنی که سبب می شود تا پوکه معدنی نسبت به سایر مصالح بهتر باشد درصد تخلخل بالای پوکه معدنی است، پوکه معدنی سنگی آتشفشانی است که در زمان فوران آتشفشان تشکیل می شود برای همین میزان گاز زیادی درون این سنگ وجود دارد که پس از فوران و سرد شدن گاز های درون آن خارج می شوند و تعداد تخلخل زیادی روی سطح پوکه ایجاد می شود، در بین مصالح ساختمانی هیچ کدام به اندازه پوکه تخلخل ندارد برای همین اگر کسی بخواهد در ساختمان سازی از ماده ای با درصد تخلخل بالا و وزن کمی استفاده کند می تواند از پوکه معدنی استفاده کند.

بررسی درصد جذب آب

پوکه معدنی دارای ویژگی های فنی زیادی است که یکی از آن ها جذب آب است در کار ساختمان سازی برای اینکه آب وارد ساختمان ها نشود از پوکه معدنی استفاده می کنند چون پوکه از ورود آب جلوگیری می کند، پوکه می تواند حدود 15 درصد یا بیشتر آب را درون خود جذب کند و با این کار دیگر آب وارد ساختمان نمی شود در حالی که سایر مصالح ساختمانی این قابلیت را ندارند و آب به راحتی از درون آنها رد می شود وارد ساختمان می شود مثل شن و ماسه .

بررسی میزان تحمل فشار در پوکه معدنی

از جمله مهم ترین مشخصات فنی پوکه معدنی تحمل پذیری آن در برابر فشار است.پوکه معدنی در برابر فشار و ضربه های سنگین مقاوم است و اینگونه ضربه ها باعث شکستن پوکه نمی شوند، پوکه معدنی سنگی با وزن کم است اما وزن کم آن باعث نمی شود که ضعیف باشد بلکه با وجود وزن کم میزان مقاومت بالایی در برابر فشار دارد، استفاده از پوکه معدنی در کار ساختمان سازی سبب می شود تا اگر زمانی حادثه طبیعی رخ داد ساختمان به راحتی خراب نشود و در برابر حوادثی چون سیل و زلزله از خود مقاومت نشان دهد و اگر زمانی ساختمان خراب شد به علت قیمت مناسب پوکه معدنی خسارت زیادی به بار نیاید. 

بررسی دمای ذوب پوکه معدنی

بررسی مشخصات فنی پوکه معدنی

بررسی مشخصات فنی پوکه معدنی

پوکه معدنی سنگی است که پس از فوران آتشفشان ها تشکیل می شود، در اصل پوکه معدنی در درجه حرارت بالایی تشکیل می شود همین ویژگی باعث می شود که پوکه معدنی عایق حرات باشد و در زمان آتش سوزی از ورود آتش به ساختمان جلوگیری کند، این ویژگی سبب شده تا اگر پوکه در کار هایی که ممکن است در درجه حرارت بالایی قرار بگیرد خراب نشود.

بررسی عایق صوت و حرارت در پوکه معدنی

بررسی عایق بودن پوکه معدنی

بررسی عایق بودن پوکه معدنی

پوکه معدنی عایق سرما و گرما است عایق بون به این معنا است که از ورود و خروج هوا به ساختمان جلوگیری می کند، ساختمان هایی که با پوکه معدنی ساخته می شوند عایق هستند این ساختمان ها در فصل زمستان از خروج هوای گرم به بیرون از ساختمان جلوگیری می کنند در این صورت هوای ساختمان ها گرم می ماند و انرژی کمتری نیز مصرف می شود که سبب می شود تا هزینه کم تری برای گاز ساختمان ها بدهیم، در فصل تابستان نیز از ورود هوای گرم بیرون به داخل منازل جلوگیری می کند که در این صورت مصرف برق خانه کاهش می یابد و هزینه کم تری نیز باید برای پول برق پرداخت کنیم.

پوکه معدنی علاوه بر عایق حرارت عایق صوت نیز هست.حفره های هوایی موجود در پوکه سبب کاهش سرعت صوت شده و صوت را از خود عبور نمی دهند از این رو پوکه عایق صوت نیز محسوب می شود.

 

حال که تمامی مشخصات فنی پوکه معدنی را مورد بررسی قرار دادیم به مزیت ها و برتری پوکه نسبت به سایر مواد و مصالح و همچنین کاربرد پوکه معدنی پی بردیم، مفتخریم اعلام کنیم پوکه معدنی ارشیا در جهت سهولت شما مشتریان اقدام به فروش اینترنتی پوکه معدنی کرده است، شما می توانید سفارش خود را از طریق تماس با ما ثبت نمایید.

‫0/5 (بررسی 0)