فوم بتن بهتر است یا پوکه معدنی؟ به منظور تراز بندی و هم سطح شدن سطوح مختلف در ساختمان عملیات ساخت و ساز ساختمان انجام می گیرد.شیب بندی ساختمان یکی از اساسی ترین مراحل ساخت و ساز در ساختمان است که باید اصول آن حتما رعایت شود.ما در این مقاله کف سازی ساختمان با فوم بتن و پوکه معدنی را شرح می دهیم و به مقایسه فوم بتن با پوکه معدنی می پردازیم.

 

مقایسه فوم بتن با پوکه معدنی

مقایسه فوم بتن با پوکه معدنی

 فوم بتن بهتر است یا پوکه معدنی؟

پیش از اینکه به این سوال مهم پاسخ دهیم بهتر است اطلاعی در مورد فوم بتن، پوکه معدنی و همچنین نحوه کار با هر یک را کسب کنیم تا بتوانیم بهتر مقایسه فوم بتن با پوکه معدنی را انجام دهیم.

 

فوم بتن چیست؟

 

فوم بتن بهتر است یا پوکه معدنی؟

فوم بتن بهتر است یا پوکه معدنی؟

فوم بتن که به بتن سبک نیز مشهور است ترکیبی از سیمان،آب،ماسه و فوم کف زا (نوعی ماده شیمیایی که  بر پایه پروتئین حیوانی ساخته می شود) است.چگالی فوم بتن نسبت به بتن معمولی بسیار کمتر است از این رو در کاهش وزن مرده ساختمان بسیار موثر است.اصلی ترین کاربرد فوم بتن در ساخت بلوک های سبک و شیب بندی ساختمان است.از جمله ویژگی های مهم فوم بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. میزان مصرف سیمان کمتر در مقایسه با بتن معمولی.
  2. وزن کمتر نسبت به بتن معمولی.
  3. مقاومت بیشتر.
  4. نحوه اجرای شیب بندی راحت تر در مقایسه با بتن معمولی.
  5. چسبندگی و استحکام بالا.
  6. زمان خشک شدن سریع.
  7. مقاومت فشاری استاندارد.

 

نحوه کف سازی با فوم بتن چگونه است؟

 

فوم بتن

فوم بتن

قبل از کف سازی با فوم بتن و ابتدای کار حتما باید کار تاسیسات به پایان رسیده باشد و قسمت هایی که قرار است با فوم بتن پوشانده شود از مصالح و نخاله های ساختمانی پاک شده باشد. سپس به منظور هم تراز شدن کل سطح کروم بندی انجام می شود، سپس درصد مواد ترکیبی جهت ساخت فوم بتن مشخص می گردد به گونه ایی که فوم بتن حاصل سبک باشد و مقاومت پذیری بالایی داشته باشد و در نهایت فوم بتن را ریخته تا شیب کف ساختمان به درستی پر گردد.

 

پوکه معدنی چیست؟

 

پوکه معدنی

پوکه معدنی

اگر مقالات متعدد ما در زمینه پوکه معدنی را مطالعه کرده باشید می دانید که پوکه معدنی سنگی آتشفشانی است که بر اثر فعالیت های آتشفشان ها و راه یابی مواد درون آتشفشان ها به پوسته زمین و سرد شدن آنها به وجود می آید.پوکه معدنی به سبب ویژگی های باورنکردنی که دارد در زمینه های مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از جمله ویژگی های پوکه معدنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تخلخل بالا و بافت اسفنجی.
  2. وزن بسیار کم.
  3. مقاومت بالا و تحمل فشارهای خارجی.
  4. درجه سختی بالا.
  5. عایق صوت.
  6. عایق گرما.
  7. چگالی کم.

 

نحوه ساخت کف ساختمان با پوکه معدنی چگونه است؟

 

کف سازی با فوم بتن بهتر است یا پوکه معدنی؟

کف سازی با فوم بتن بهتر است یا پوکه معدنی؟

یکی از کاربردهای پوکه معدنی کف سازی ساختمان ها با پوکه است.در مقاله شیب بندی با پوکه معدنی، روش شیب بندی با پوکه معدنی را شرح داده ایم. به طور مختصر باید بگوییم که شیب بندی با پوکه معدنی به دو روش قابل اجراست. در روش اول پس از انجام عملیات کروم بندی،پوکه های ریز و متراکم را به طور یکنواخت پخش نموده و ملات سیمان و ماسه را بر روی آن پخش می کنند تا مراحل شیب بندی به صورت کامل انجام گیرد.در روش دوم پوکه های مخلوط با دانه بندی های متفاوت را با سیمان و آب ترکیب کرده و سپس ملات حاصل را بر روی کف پخش نموده.

 

مقایسه فوم بتن با پوکه معدنی

 

مقایسه فوم بتن با پوکه معدنی

مقایسه فوم بتن با پوکه معدنی

استفاده از پوکه معدنی پیشینه ایی تاریخی دارد و در طول تاریخ نواقص و کاستی های پوکه معدنی در ساختمان سازی رفع شده است اما برای اینکه بتوانیم مقایسه فوم بتن با پوکه معدنی را انجام دهیم و به سوال مهم کف سازی با فوم بتن بهتر است یا پوکه معدنی؟ پاسخ دهیم، باید معایب و مزایای هر دوی آنها را بررسی نماییم.

  • از جمله برتری بزرگی که پوکه معدنی نسبت به فوم بتن دارد وزن سبک آن است.
  • یکی از نقاط قوت کار با فوم بتن کاهش زمان انجام کار در مقایسه با پوکه معدنی است.
  • مقاومت پوکه معدنی بسیار بیشتر از فوم بتن است بنابراین مقاومت فشاری کف ساختمان نیز بیشتر است.
  • عملیات اجرایی فوم بتن توسط شلنگ و پمپاژ انجام میگیرد که در زمان و هزینه حین اجرا صرفه جویی می شود.
  • عملیات کف سازی با پوکه معدنی حجم آب کمتری نسبت به فوم بتن احتیاج دارد.
  • در طرح اختلاط فوم بتن باید دقت بسیاری داشت تا کیفیت آن کاهش پیدا نکند در غیر این صورت مشکلات بسیار بزرگی در ساختمان به وجود می آورد به گونه ایی که مجبور به جمع کرن کامل کف سازی می شود.

 

  • کف سازی ساختمان با فوم بتن

    کف سازی ساختمان با فوم بتن

  • از جمله مشکلات بزرگ دیگر فوم بتن کاهش 20 درصدی حجم ارتفاع آن پس از خشک شدن می باشد.
  • به سبب خاصیت ضد حریق بودن پوکه معدنی در برابر حرارت و آتش سوزی مقاوم است درصورتی که فوم بتن به دلیل ماده شیمیایی موجود درونش در برابر آتش به سرعت شعله ور شده و گازهای سمی متصاعد می کند.
  • فوم بتن در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم نیست و ممکن است در برابر سرما دچار شکستگی شود در صورتی که پوکه معدنی در برابر هر گونه دمایی مقاوم است.
  • یکی دیگر از برتری های پوکه معدنی در برابر فوم بتن، عمر طولانی پوکه معدنی است در صورتی که فوم بتن عمر کوتاهی دارد.
  • میزان ملات بکارگرفته شده در فوم بتن بسیار بیشتر از ملات مورد نیاز  با پوکه معدنی است.
  • یکی دیگر از مزایای پوکه معدنی نسبت به فوم بتن خاصیت ضد حشرات پوکه معدنی است.

 

با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که استفاده از پوکه معدنی به منظور ساخت کف ساختمان بسیار مناسب تر از فوم بتن است.

جهت کسب اطلاع از قیمت پوکه معدنی می توانیم لیست قیمت انواع پوکه معدنی را مشاهده نموده و یا با ما در ارتباط باشید.

 

‫5/5 (بررسی 1)