پوکه معدنی سنگی آتشفشانی است که پس از سرد شدن سنگ های آتشفشانی تشکیل می شود، آتشفشان ها در سراسر جهان موجود هستند اما نوع و جنس آنها با یکدیگر متفاوت است در اصل نوع و جنس پوکه معدنی در هر منطقه هر کشور با منطقه دیگر فرق دارد همین سبب شده تا پوکه ها در انواع مختلفی موجود باشد،در این مقاله قصد داریم درمورد ذخایر پوکه معدنی در جهان صحبت کنیم.

 

ذخایر پوکه معدنی در جهان

ذخایر پوکه معدنی در جهان

معادن پوکه معدنی در جهان

 

ذخایر پوکه معدنی در جهان

ذخایر پوکه معدنی در جهان

ذخایر پوکه معدنی در جهان فقط مختص به چند کشور است، بیشترین ذخایر پوکه معدنی در جهان متعلق به ایالات متحده آمریکا است .

در سال 2010 ایالات متحده آمریکا بیشترین ذخایر پوکه معدنی در جهان را داشته اس.

شاید از خود بپرسید علت این رتبه اول در پوکه معدنی را چگونه کسب کرده است؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم به دلیل وجود کوه های آتشفشانی که در سراسر قاره وجود دارد معادن پوکه معدنی در آن نیز بسیار است.

کوه سنت هلن از بزرگترین کوه های آتشفشان است این کوه در سال 2008 انفجار بزرگی داشته است همین انفجار باعث شده تا پوکه معدنی زیادی تولید بشود.

در کشور آمریکا سالانه حدود 250 میلیون تن پوکه معدنی از کوه سنت هلن استخراج می شود.

در برخی مواقع نیز میزان استخراج در کشور آمریکا به بیش از 1 میلیارد تن در یک سال می رسد که این مقدار استخراج بسیار زیاد است.

ایالات متحده آمریکا از بزرگترین صادر کننده های پوکه معدنی است. صادر کردن پوکه معدنی به این دلیل است که کشور دریافت کننده نمی تواند پوکه معدنی تولید کند.

ذخایر پوکه معدنی در جهان محدود با آمریکا نمی شود بلکه  پس از سال 2010 سایر کشور ها نیز شروع به تولید و استخراج پوکه معدنی کردند برای مثال کشور ایران سالانه حدود 1500 تن پوکه معدنی تولید می کند.

کشور ایتالیا نیز در سال 2010 حدود 17300 هزار تن پوکه معدنی تولید کرده است، کشور های ایتالیا، ترکیه، ایران،یونان، سوریه و شیلی از بزرگترین تولید کننده های پوکه معدنی در جهان هستند.

معادن پوکه معدنی در ایران

معدن پوکه

ذخایر پوکه معدنی در جهان

کشور ایران جز چند کشور اصلی در تولید پوکه معدنی است. در ایران قله کوه های دماوند، سبلان، سهند، تفتان پوکه استخراج می شود. ایران مقاوم چهارم را در استخرج پوکه معدنی دارد و سالانه حدود 1500 تن پوکه معدنی تولید می کند. در ایران نیز بزرگترین معدن تولید پوکه معدنی وجود دارد. از بزرگترین معادن پوکه معدنی در ایران می توان به شهر قروه اشاره کرد که سالانه حدود 700 تن پوکه معدنی از معادن شهر قروه استخراج می شود. به جز شهر قروه معادن دیگری در سایر شهر ها وجود دارد که پوکه های هر منطقه با سایر منطقه ها از لحاظ جنس و نوع کاربرد متفاوت است، برای مثال پوکه شهر قروه رنگ تیره ای دارد در حالی که پوکه شهر تبریز سفید است. هر چه پوکه تیره تر باشد وزن کم تری دارد و استحکام و مقاومت بیش تری دارد. در ایران برای کار های کشاورزی، نساجی، ساختمان سازی و پزشکی و …از پوکه معدنی استفاده می کنند.

تفاوت های پوکه های هر منطقه در ایران

 

انواع پوکه معدنی

انواع پوکه معدنی

زمانی که آتشفشان ها فوران می کنند ماگما از درون آتشفشان به سمت بیرون پرتاب می شوند پس از سرد شدن ماگما و خارج شدن گازهای درون ماگما پوکه معدنی تشکیل می شوند، پوکه معدنی در دو نوع صنعتی ومعدنی تقسیم می شود .

از خصوصیات مهم پوکه معدنی می توان به سبک بودن وزن آن اشاره کرد پوکه معدنی وزن خیلی کمی دارد اما با وجود وزن کم از استحکام و مقاومت بالایی برخورد دار است به صورتی که در هنگام برخورد با جسم دیگری شکسته نمی شود به جز اینها پوکه معدنی جاذب آب است تخلخل های روی سطح پوکه سبب می شوند تا پوکه آب را جذب کند، در کار کشاورزی نیز به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد، پوکه معدنی دارای گوگرد، سیلیس و فسفر بالایی است، پوکه معدنی چون در درجه حرارت بالایی تشکیل می شود خاصیت ضد حریق دارد به جز خاصیت ضد حریق پوکه عایق صدا نیز است، در ساخت مصالح ساختمانی از پوکه معدنی استفاده می شود، البته در کار ساخت و ساز نیز از پوکه معدنی استفاده های زیادی می شود.

پوکه معدنی در انواع متفاوتی موجود است مثل: ماسه ای، نخودی، عدسی، بادامی ،گردویی و سنگ پوکه ای و …

‫4/5 (بررسی 1)