پوکه معدنی از دو قسمت پوکه و مواد معدنی تشکیل شده است، قسمت اول پوکه به سنگ هایی اطلاق می شود که وزن بسیار سبک، تخلخل، استحکام و عایق زیاد دارند، به دلیل اینکه از آتشفشان خارج می شود و جذب زیادی می کند از محلول معدنی در خروجی به آن پوکه معدنی می گویند.

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی شاید به اندازه یاقوت کبود ارزش مالی نداشته باشد، اما در صنعت، کشاورزی، ساخت و ساز و سازه های بتنی ارزش عملیاتی بیشتری نسبت به یاقوت کبود و هر سنگ قیمتی دارد بنابراین آنقدر سبک است که می توان آن را سنگ پنبه، استحکام بالا، عایق صدا، گرما و سرما و فراوانی مواد معدنی و املاح نامید که یکی از خواص بی نظیر پوکه معدنی این سنگ شگفت انگیز از طبیعت ساخته شده و با به دام انداختن گاز در هنگام خنک شدن سریع از هسته آتشفشان ها بیرون آمده است این سنگ به سنگ متخلخلی به نام پوکه معدنی تبدیل می‌شود، البته انسان‌ها نیز ساخت مصنوعی آن را از خاک رس تشخیص داده‌اند که به آن پوکه مصنوعی می‌گویند اما استخراج پوکه معدنی بیش از پیش ادامه دارد.

نحوه تشکیل پوکه معدنی

پوکه یک کانی آتشفشانی است ترکیب پوکه معدنی به این صورت است که گدازه ای حاوی مقدار زیادی آب و گاز تشکیل می شود و به سطح زمین می رود و از آتشفشان فوران می کند یک کانی سنگی نرم که در نتیجه سرد شدن و انجماد گدازه های آتشفشانی به وجود آمده است صخره های شکم پر از حباب های گاز که وزن کمی برای نگه داشتن گازها در داخل دارد.

کاربرد پوکه معدنی چیست؟

حال با تعریف پوکه معدنی و نحوه تشکیل آن آشنا شدید و شاید بپرسید که پوکه معدنی در چه مواردی کاربرد دارد؟ باید گفت که تقریبا سه چهارم حجم استخراج شده از پوکه معدنی و پوکه صنعتی در یک کارخانه تولید می شود در مصالح ساختمانی سبک مانند بلوک های بتنی و بتن خام استفاده می شود که درصد کمتری از پوکه در باغبانی، کف سازی، سقف سازی، محوطه سازی و ساخت ساینده ها استفاده می شود کاربردهای دیگر آن در تصفیه و صیقل دادن شیشه و تمیز کردن و تهیه برخی از انواع فلزات است.

ویژگی های پوکه معدنی

خواص معدنی پوکه آن را به یک ماده معدنی پرکاربرد برای پیمانکاران و کشاورزان تبدیل کرده است مهمترین خصوصیات پوکه معدنی عبارتند از: اشتعال پذیری، رسانایی ضعیف، استحکام بالا، وزن سبک، عایق بسیار خوب در برابر گرما، سرما و صدا، مقاوم در برابر رطوبت و سرشار از مواد معدنی و باید گفت که پوکه معدنی یکی از مهمترین آنهاست.

مقاوم در برابر رطوبت: ساخت و ساز ساختمان در محیط های مرتبط به مصالح ساختمانی مقاوم در برابر رطوبت نیاز دارد وگرنه با گذشت زمان بوی نم ناشی از دیوارهای ساختمان و همچنین لکه های زرد ناشی از آن چندان خوشایند نخواهد بود بنابراین سنگ پوکه می تواند بهترین انتخاب برای ساخت و ساز در محیط های مربوطه باشد.

غیر قابل احتراق بودن: احتمال آتش سوزی در تمامی ساختمان ها وجود دارد اما با دقت در انتخاب مصالح ساختمانی می توانیم از تلفات جانی بکاهیم اگر مصالح ساختمانی نسوز نباشند، کل ساختمان به یکباره می سوزد پوکه توانایی تحمل دمای 760 درجه سانتیگراد را دارد و می تواند تا حد زیادی از آتش سوزی جلوگیری کرده و سرعت آتش را در هنگام آتش سوزی کاهش دهد.

سرشار از مواد معدنی: سنگ پا از فوران های آتشفشانی به دست می آید و سرشار از مواد معدنی طبیعی است آیا حتی با وجود این همه خواص و کاربردها می توان وجود نمک های معدنی را انکار کرد؟

سبک و سبک وزن: پوکه یا پوکه سنگی متخلخل است که با وجود مقاومت و استحکام بالا، وزن بسیار سبکی دارد این یک ملک بزرگ است پوکه سنگی متخلخل است که ظاهری اسفنجی و خشن دارد.

جذب آب معدنی با پوکه: برخی از انواع پوکه معدنی می توانند آب زیادی جذب کنند مطمئنا این خاصیت در بسیاری از جاها می تواند مفید باشد، مثلا در کشاورزی که آب عامل اصلی آن است استفاده از سنگ فرش می تواند بسیار مفید باشد.

استحکام بالا: جالب است که بدانید پوکه معدنی بر خلاف ظاهر و ساختار متخلخلی که دارد، از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است به طوری که این ویژگی باعث تشکیل پوکه در تهیه و ساخت مصالح ساختمانی از جمله کف سازی، شیب سازی، راه سازی و سدسازی، تونل سازی و غیره قابل استفاده است.

‫0/5 (بررسی 0)