پوکه معدنی سنگی آتشفشانی است که از شیشه‌های سنگی ناهموار بسیار تاولی تشکیل شده است. به طور کلی رنگ آن روشن است. این ماده زمانی ایجاد می شود که ماگمای مایع اشباع شده از گاز مانند یک نوشیدنی گازدار فوران می کند و به سرعت سرد می شود که کف به دست آمده به یک لیوان پر از حباب های گاز جامد می شود. پوکه‌های حاصل از گدازه‌های غنی از سیلیس سفید، آنهایی که از گدازه‌های با محتوای سیلیس متوسط ​​به دست می‌آیند اغلب زرد یا قهوه‌ای هستند، و نادرتر از سیلیس فقیر هستند که سیاه هستند. حفره های کف بسته به جریان گدازه در حال انجماد می توانند گرد، کشیده یا لوله ای باشند. مواد شیشه‌ای که آن را تشکیل می‌دهد می‌تواند به صورت رشته‌ها، الیاف یا پارتیشن‌های نازک بین حفره‌ها باشد. اگرچه پوکه عمدتاً از شیشه تشکیل شده است، کریستال های کوچکی از مواد معدنی مختلف وجود دارد. پوکه معدنی به دلیل منافذ متعدد پر از هوا، چگالی کمی دارد. به همین دلیل می تواند به راحتی در آب شناور شود

ترکیبات پوکه معدنی

تولید پوکه معدنی عمدتاً دی اکسید سیلیکون، مقداری اکسید آلومینیوم و مقادیر کمی از اکسیدهای دیگر است. بلورهای مرکز خرید از مواد معدنی مختلف در بسیاری از پوکه ها وجود دارند. رایج ترین آنها فلدسپات، اوژیت، هورنبلند و زیرکون هستند. حفره ها (وزیکول) پوکه گاهی اوقات گرد هستند و بسته به جریان گدازه در حال انجماد ممکن است کشیده یا لوله ای نیز باشند. حفره‌ها که در میان سنگ‌های آتشفشانی قدیمی رخ می‌دهند، معمولاً با رسوبات مواد معدنی ثانویه پر می‌شوند که با نفوذ آب وارد می‌شوند. خود شیشه رشته ها، الیاف و پارتیشن های نازک بین وزیکول ها را تشکیل می دهد. پوکه‌های ریولیت و تراکیتی سفید، سنگ‌های آندزیتی اغلب زرد یا قهوه‌ای هستند و بازالت‌های پوکه به رنگ سیاه مایل به زرد هستند.

به قدری سریع تشکیل می شود که اتم های آن اغلب وقت ندارند تا در کریستال ها سازماندهی شوند. گاهی اوقات کریستال هایی در پوکه وجود دارد، اما بیشتر ساختار بی شکل است و یک شیشه آتشفشانی به نام مینروئید تولید می کند.

تشکیل پوکه

تولید پوکه معدنی از تماس با آب گدازه تشکیل می شود. این بیشتر در نزدیکی آب یا آتشفشان های زیر آب رخ می دهد. هنگامی که ماگمای داغ با آب تماس پیدا می کند، سرد شدن سریع و افت فشار سریع حباب را با تشکیل گدازه کاهش می دهد. سرد شدن سنگ در زیر نقطه ذوب به این معنی است که حباب ها در داخل آن محبوس می شوند که سنگ بلافاصله پس از تماس با آب به جامد تبدیل می شود. از آنجایی که پوکه غیرقابل برگشت است، گاهی مانند شیشه است و حباب ها بین دیواره های نازک حباب نیمه شفاف سنگ نگه داشته می شوند.

گازهای آتشفشانی و چگالی

اگر گازهای آتشفشانی قبل از سرد شدن سریع از گدازه خارج شوند، می توان آن فرآیند را به اسکوریا و پوکه تبدیل کرد. اسکوریا با حباب های بزرگتر و دیواره های حباب ضخیم تر متراکم تر است و بر خلاف بوم شناور به سرعت فرو می رود. اگر گاز بیش از حد وجود داشته باشد، پوکه تشکیل می شود. هنگامی که گاز کمتری با ماگمای چسبناک کمتر همراه باشد، اسکوریا تشکیل می شود. در طول فعالیت های آتشفشانی در نزدیکی تونگا، نوسانات پوکه از فوران های آتشفشانی زیر آب تولید شد و می توان پوکه را به سرعت و در گذشته ایجاد کرد.

حمل و نقل در سراسر جهان

روش حمل و نقل واقعی به کاربر نهایی بستگی دارد. به عنوان مثال، یک دندانپزشک پوکه خود را در یک شیشه کوچک 2 اونسی می خرد. یک تولید کننده صابون دست یا یک سازنده برد مدار کامپیوتر، محموله های پوکه را به صورت پالت های بسته بندی شده بسته بندی شده از کیسه های 20 کیلوگرمی که از طریق کامیون یا کانتینر اقیانوس پیما می رسد، دریافت می کند. یک بخش خدمات عمومی که از پوکه برای تصفیه آب استفاده می کند ممکن است پوکه خود را در واگن های ریلی فله تحویل دهد.

در کجا واقع شده است

آنها فراوان ترین و به طور معمول از سنگ های آذرین فلسیک (غنی از سیلیس) توسعه یافته اند. بر این اساس، آنها معمولا ابسیدین را همراهی می کنند. می توان آن را در سراسر جهان یافت که از وقوع آتشفشانی قاره ای و وقوع آتشفشانی زیردریایی ناشی می شود. سنگ های شناور همچنین می توانند توسط جریان های اقیانوسی توزیع شوند. همانطور که قبلاً توضیح داده شد در اثر فوران آتشفشان های انفجاری تحت شرایط خاصی تولید می شوند، بنابراین، منابع طبیعی در مناطق فعال آتشفشانی رخ می دهد. استخراج و از این مناطق یافت می شود. در سال 2011، ایتالیا و ترکیه به ترتیب 4 و 3 میلیون تن تولید معدن پوکه را رهبری کردند. سایر تولیدکنندگان بزرگ با یا بیش از یک میلیون تن یونان، ایران، شیلی و سوریه بودند.

‫0/5 (بررسی 0)