اسکوریا چیست ؟ آیا اسکوریا (scoria) همان پوکه معدنی است؟

نحوه تشکیل آن چگونه است و چه کاربردهایی دارد؟ این سنگ معدنی نیز یکی  دیگر از انواع سنگ آذرین است با ویژگی ها و کاربردهای متفاوت. اگر شما علاقه مند به دانستن در رابطه با سنگ اسکوریا هستید

می توانین مطلب زیر را مطالعه نمایید.

 

scoria

scoria

 

اسکوریا چیست ؟

 

اسکوریا چیست

اسکوریا چیست

 

یکی از قدیمی ترین انواع سنگ آذرین که پیشینیان ما از آن استفاده می کردند اسکوریا (scoria)است. scoria یک کلمه یونانی است و به معنای زنگ است. این سنگ بر اثر  ورود مواد آتشفشانی به دریاها و رودخانه ها و سرد شدن به وجود می آید بر اثر همین سرد شدن گاز درون مواد مذاب به سرعت خارج می شود و بخاطر این اتفاق حباب هایی بر سطح این سنگ در حین تشکیل، به وجود می آید.این سنگ معدنی بیشتر در طیف رنگی تیره از خاکستری تا سیاه و از قهوه ایی تا قرمز تیره یافت می شود.ترکیبات موجود در آن بیشتر از آندزیت و بازالت است . اسکوریا  بر اساس کیفیت و اندازه کاربردهای مختلفی دارد.

 

اسکوریا چگونه تشکیل می شود؟

 

اسکوریا چیست

اسکوریا چیست

زمانی که یک آتشفشان فعال وارد مرحله انفجار می شود حجم عظیمی از گازها درون ماگما یا همان مواد درون آتشفشان ها حل می شود،بعد از انفجار این ماگماها بر سطح زمین روان می شوند به علت اختلاف دما و فشار بر سطح زمین مواد سرد شده و حالت جامد به خود می گیرند و گاز درون آنها خارج می شود. بر اثر این فعالیت ها scoria به وجود می آید.

 

 

آیا اسکوریا همان پوکه معدنی است؟

 

اسکوریا چیست

اسکوریا چیست

 

اگر شما مقاله پوکه معدنی را مطالعه کرده باشین و با شیوه ی تشکیل پوکه معدنی آشنایی داشته باشین می دانید که روش تشکیل (scoria) بسیار شبیه طریقه تشکیل پوکه معدنی است. اما باهم متفاوت اند که آنها را بررسی می نماییم.

  • اولین تفاوت این سنگ معدنی و پوکه معدنی در رنگ آنهاست ،به سبب وجود املاح معدنی متفاوت در هرکدام از آنها رنگ هایشان بایکدیگر فرق دارد.
  • scoria نسبت به پوکه معدنی دیواره ضخیم تری دارد،این ضخامت به دلیل شرایط زمان تشکیل آن به وجود می آید.
  • پوکه معدنی به دلیل وجود حفره های هوایی بیشتر و ضخامت کمتر در بافت خود بر روی آب شناور می شود اما اسکوریا این سبکی و قابلیت را ندارد.
  • scoria در بافت خود کریستال های معدنی دارد اما پوکه معدنی به علت سرعت بالای سرد شدن در حین تشکیل فاقد این بافت است.

 

انواع مختلف اسکوریا

این سنگ را را بر حسب رنگ و اندازه ایی که هست به دسته بندی های مختلفی تقسیم می کنند.این دسته بندی ها شامل اسکوریا بادامی،اسکوریا فندقی،اسکوریانخودی،اسکوریا عدسی و اسکوریا ماسه ایی است. پس حین خرید بهتر است به اندازه،رنگ و نوع آن توجه کرد.

 

کاربردهای اسکوریا

 

اسکوریا چیست

اسکوریا چیست

 

  1. از آن بیشتر در زهکشی و ساخت محوطه و سنگ فرش ساختن استفاده می شود.
  2. آن را می توان به عنوان عایق حرارتی در ساختمان بکاربرد.
  3. از آن در جاده ها ور در فصل زمستان برای ایجاد اصطکاک استفاده می شود.
  4. همچنین در ساخت بلوک های سبک کاربرد دارد.
  5. اسکوریا را می توان برای ایجاد دکورهای هنری زیبا در منازل و ساختمان ها استفاده کرد.
  6. به دلیل وجود مواد معدنی در این سنگ از آن در کشاورزی نیز استفاده می کنند.
  7. علاوه بر موارد ذکر شده از آن به عنوان لایه بردار پوست در پزشکی استفاده می شود.

 

قیمت اسکوریا

 

قیمت اسکوریا (scoria) را برحسب ویژگی های آن یعنی رنگ،وزن،اندازه،درجه سختی،میزان مقاومت آن و سایر موارد تعیین می کنند.شما برای خرید باید به تمام این ویژگی ها توجه داشته باشین. برای دانستن تمامی این اطلاعات و گرفتن مشاوره می توانین با پوکه معدنی ارشیا در ارتباط باشن.

‫5/5 (بررسی 1)