در این مقاله به موضوع پوکه لیکا چیست می پردازیم. در اصل پوکه لیکا همان خاک رس است که در دمای 1200 درجه سانتی گراد در کوره ها حرارت می بیند، پس از حرارت دیدن خاک رس بزرگ تر می شود و پوکه لیکا را تشکیل می دهد، شکل ظاهری پوکه لیکا گرد است و جنس آن از روی سطح جسم زبر است رنگ بیرونی پوکه لیکا قهوه ای است و رنگ داخلی دارای بافت سیاه رنگ است، پوکه لیکا که امروزه به پوکه مصنوعی معروف است بیشتر در صنایع ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، با وجود اینکه پوکه لیکا مصنوعی است اما تمام ویژگی سایر پوکه ها را دارد. 

پوکه لیکا چیست ؟

پوکه لیکا چیست ؟

پوکه لیکا چیست ؟

 

پوکه لیکا چیست ؟

پوکه لیکا چیست ؟

زمانی که خاک رس را حرارت می دهیم منبسط (بزرگ تر) می شود و پوکه لیکا را تشکیل می دهد، به علت اینکه این پوکه در زمان ساخت در درجه ی بالا از حرارت قرار می گیرد عایق حرارت است، امروزه از پوکه لیکا استفاده های متفاوتی می شود و در صنایع مختلف استفاده می شود که بیشتر استفاده از پوکه لیکا مربوط به صنایع ساختمانی است. پوکه لیکا پوکه ای است که به طور طبیعی بدست نمی آید و توسط شرکت ها ساخته می شود اما با وجود اینکه مصنوعی است تمام ویژگی های پوکه های طبیعی را دارد، به جز اینها پوکه لیکا جاذب آب نیز است همین ویژگی سبب شده تا از این پوکه در کار های ساختمانی استفاده شود.

تاریخچه استفاده از لیکا

 

تاریخچه استفاده از لیکا

تاریخچه استفاده از لیکا

از ویژگی های بارز پوکه می توان به سبک بودن وزن آن و استحکام بالای آن اشاره کرد که این دو ویژگی از سالها پیش مورد توجه مردم بوده است برای مثال ابتدا این رومیان بودند که از پوکه برای ساختن معبد پانتئون و ورزشگاه کلوزیم از نوعی استفاده کردند همچنین در قرن ششم در ساخت کلیسای صوفیا ترکیه نیز از پوکه استفاده شده است، علاوه بر اینها برای ساخت واتیکان نیز از پوکه استفاده شده ، پس از سال 1917 که پوکه لیکا توسط یک شرکت در آمریکا ساخته شد و سایر مردم با کیفیت پوکه لیکا آشنا شدند کم کم مصرف از این پوکه رواج پیدا کرد و در بیشتر کار های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفت.

در ایران نیز پس از اینکه با فواید پوکه لیکا آشنا شدند در سال 1385 بخشی خصوصی برای ساخت پوکه راه اندازی شد.

نحوه ساخت پوکه لیکا

 

نحوه ساخت پوکه لیکا

نحوه ساخت پوکه لیکا

در مرحله اول باید خاک رس مورد نظر را فراهم کنیم خاک باید ویژگی های ظاهری و کیفیت مطلوب را داشته باشد با استفاده از مواد معدنی و ابزارآلات مخصوص آنها را با یکدیگر مخلوط می کنیم پس از اینکه ماده اولیه بدست آمد آن را در کوره قرار می دهیم تا خشک بشود در این زمان خاک رس در دمای حرارت بالایی قرار می گیرد پس از رد شدن از حرارت گاز های موجود درون پوکه لیکا خارج می شود که سبب می شود درون پوکه تخلخل داشته باشد پس از اینکه پوکه تشکیل شد پوکه را روی نواری قرار می دهند تا به طور کامل خنک شود در آخر کار پوکه لیکا آماده است.

ویژگی های پوکه لیکا چیست ؟

 

پوکه لیکا چیست

پوکه لیکا چیست

پوکه لیکا بسیار مقاوم است و در برابر فشار از خود مقاومت نشان می دهد برای همین بیشتر در کار های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد مثل: ساخت بلوک پوکه ایی سبک، کف سازی سقف و شیب بندی بام، بتن سبک سازه ای، و …

از پوکه لیکا در کار کشاورزی نیز استفاده می شود ، از پوکه لیکا به عنوان خاک سبک استفاده می شود همچنین سبب می شود تا رطوبت خاک حفظ شود .

برای راه سازی نیز از پوکه لیکا استفاده می شود همچنین از پوکه لیکا برای ساخت بستر یا روسازی ،ساخت تونل، سد سازی و…. استفاده می شود.

پوکه لیکا بعنوان تصفیه کننده آب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از استفاده های پوکه لیکا برای زهکشی در ساختمان هایی است که پایین تر از سطح آب قرار دارند به جز اینها برای بندر سازی یا تونل سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پوکه لیکا

 

کاربردهای لیکا

کاربردهای لیکا

وزن کم: پوکه لیکا پوکه ای مصنوعی است اما با این وجود مانند پوکه های طبیعی وزن کمی دارد و سبک است همین ویژگی پوکه لیکا را برای ساخت بلوک های سبک بسیار مناسب کرده است.

عایق حرارت: زمانی که می خواهند پوکه لیکا را درست کنند آن را در کوره و در درجه گرما بالایی قرار می دهند همین کار سبب شده تا پوکه لیکا عایق گرما باشد و از آن به عنوان عایق در ساختمان ها استفاده کنند.

عایق صوت: پوکه لیکا از لحاظ ظاهری گرد است و سطح زبری دارد ولی از داخل دارای تخلخل های فراوانی است برای همین عایق صدا است در اصل حفره های درون آن سبب کاهش  صدا می شوند و زمانی که صدا با آن برخورد کند بر می گردد.

جذب آب: پوکه لیکا مانند سایر پوکه های طبیعی در روی سطح خود تخلخل ندارد ولی داخل این پوکه حفره های زیادی موجود است، جذب آب پوکه لیکا نسبت به پوکه های طبیعی کمتر است همین ویژگی پوکه لیکا را برای مصارف کشاورزی و گلخانه ها مناسب کرده است.

تراکم پذیری: پوکه لیکا در برابر فشار مقاومت زیادی از خودش نشان می دهد و مانند پوکه های طبیعی مقاوم است برای همین در کار های ساختمانی از پوکه لیکا استفاده می شود.

عمر زیاد: عمر پوکه لیکا بسیار زیاد است و سالها بدون خراب شدن باقی می ماند، عمر زیاد این پوکه سبب شده تا از آن استفاده های زیادی بشود.

اگر شما علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پوکه هستید می توانید مقاله کاربردهای پوکه معدنی را نیز مطالعه فرمایید.

 

‫0/5 (بررسی 0)