شاید برای شما نیز جالب باشد تا در مورد تاریخچه استفاده از پوکه معدنی در طول تاریخ بدانید.

پوکه معدنی سنگی آتشفشانی است که امروزه به دلیل ویژگی های خاص آن از آن استفاده های زیادی می شود، اولین بار رومی ها و یونانی ها بودند که برای ساخت مصالح ساختمانی از پوکه معدنی استفاده کردند.

 

تاریخچه استفاده از پوکه معدنی

تاریخچه استفاده از پوکه معدنی

تاریخچه استفاده از پوکه معدنی

 

تاریخچه استفاده از پوکه معدنی

تاریخچه استفاده از پوکه معدنی

رومیان باستان باتوجه به اقلیمی که داشتند از دیرباز سنگ های عظیم الجثه ایی را در اطراف محل زندگی خود می دیدند که بر خلاف ظاهر عظیمی که داشتتند بر سطح آب شناور می ماندند. همین موضوع آنان را به فکر وا داشت تا به ماهیت این سنگ پی ببرند و به مرور بر روی پوکه معدنی تحقیق کردند.تحقیقات آنها در ابتدا بر روی ظاهر آن بود که نسبت به سنگ های دیگر بسیار متفاوت بود علت این تفاوت را امروزه متخلخل بودن می نامند.آنان اولین مردمانی بودند که از پوکه برای ساخت مصالح بناهای عظیم و تاریخی خود استفاده کردند.آنها نام پومیس را بر روی پوکه معدنی نهادند و امروزه نیز بسیاری پوکه را با همین نام می شناسند. شاید یکی از دلایلی که بناهای تاریخی آنها پس از گذشت سالیان دراز همچنان پابرجاست همین استفاده از پوکه معدنی باشد. زیرا محققان امروزه  کشف کرده اند که وجود پوکه معدنی در مصالح ساختمان طول عمر ساختمان را افزایش می دهد.

بررسی ویژگی های ظاهری پوکه معدنی

 

 

تاریخچه استفاده از پوکه معدنی

تاریخچه استفاده از پوکه معدنی

 

زمانی که آتشفشان فوران می کند سنگ های آتشفشانی به بیرون پرتاب می شوند پس از مدتی سنگ های آتشفشانی سرد می شوند و گاز های درون آن نیز خارج می شود در این زمان پوکه معدنی تشکیل می شود. سطح پوکه معدنی به علت خروج گاز از درون آن دارای تخلخل های زیادی است، با وجود بزرگ بودن سنگ پوکه اما وزن کمی دارد به صورتی که یک سنگ بزرگ پوکه بر روی آب شناور می ماند، پوکه هر منطقه با توجه به شرایط آب و هوا آن منطقه متفاوت است این تفاوت ممکن است از لحاظ جنس، رنگ و دیگر ویژگی ها باشد، پوکه معدنی سنگی آتشفشانی است برای همین خاصیت ضد حریق دارد و جلوی آتش سوزی را می گیرد همچنین پوکه معدنی عایق صدا نیز است و در ساخت برخی دیوار ها برای جلوگیری از خروج صدا به بیرون استفاده می شود.

بررسی ویژگی های فنی پوک معدنی

یکی از مهم ترین ویژگی های پوکه معدنی این است که هر چه پوکه بزرگتر باشد از وزن کم تری برخورد دار است. وزن کم پوکه از مهم ترین ویژگی های آن نسبت به سایر مصالح ساختمانی است، یکی از اصلی ترین مشخصه های فنی پوکه معدنی تعداد تخلخل روی سطح آن است حدود 90 درصد سطح پوکه معدنی را تخلخل ها تشکیل داده اند برای همین به آن پوکه می گویند در اصل هر چه تعداد تخلخل بیشتر باشد پوکه از کیفیت بیشتری برخورد دار است به جز اینها میزان تخلخل بالا در پوکه سبب می شود که میزان سختی پوکه بیشتر شود، یکی دیگر از ویژگی های فنی پوکه معدنی خاصیت جذب آب است پوکه معدنی می تواند آب را برای مدت طولانی درون خود ذخیره کند هر چه تخلخل های روی سطح پوکه بیشتر باشد آب را بهتر جذب می کند، یکی دیگر از ویژگی های پوکه معدنی تحمل فشار است است در اصل پوکه معدنی در زمان برخورد مستقیم با جسمی سنگین دچار شکستگی نمی شود هر چه پوکه معدنی کوچکتر باشد تحمل آن در برابر فشار بیشتر است، پوکه معدنی خاصیت ضد حریق دارد و دلیل آن این است که پوکه یک سنگ آتشفشانی است هر چه دمای ذوب پوکه معدنی بیشتر باشد کیفیت آن نیز بهتر است، یکی دیگر از ویژگی های تخلخل پوکه معدنی این است که از ورود صوت و سرما جلوگیری می کند به همین دلیل از پوکه برای ساختمان سازی استفاده می کنند تا در زمستان از ورود هوای سرد به درون منازل جلوگیری کند و هوای گرم درون خانه بماند به جز اینها از خروج صدا به بیرون منازل سایر مصالح ساختمانی، پر کاربرد تر باشد.البته کاربردهای پوکه معدنی تنها به ساختمان سازی ختم نمی شود و در صنعت، کشاورزی، پزشکی و سایر حوزه ها کاربرد دارد.

‫0/5 (بررسی 0)