نحوه استخراج پوکه معدنی

نحوه استخراج پوکه معدنی

 

پوکه معدنی در شهرستان قروه به وفور یافت می شود که برخلاف دیگر نقاط ایران دارای پوکه ای بسیار با کیفیت و سبک و مقاوم می باشد.  این پوکه از معادن مختلف طی یک سری عملیات جداسازی و استخراج شود. اگر برایتان سوال پیش آمده که نحوه استخراج پوکه معدنی به چه صورت است این مطلب را از پوکه معدنی ارشیا مطالعه فرمایید.

 

نحوه استخراج پوکه معدنی

 

پوکه معدنی یکی از سنگ های آذرین ساخته شده از مواد مذاب فوران شده از کوه آتشفشان  است. وقتی مواد مذاب از کوه آتشفشان فوران کرد این مواد به سرعت سرد می شوند و پوکه معدنی را پدید می آورند. وقتی این سنگ های طبیعی از مواد بیرون آمده از دل زمین به وجود آمدند می توان آن ها را استخراج کرد. این سنگ ها در گذشته فقط با استفاده از روش های حفاری در زیر زمین قابل استخراج بودند اما امروزه این کار را با دقت فراوانی انجام می دهند تا از احتمال مخلوط شدن پوکه با مواد ضایعاتی جلوگیری به عمل آید.  نحوه استخراج پوکه معدنی مراحلی دارد که در ادامه به ذکر آن ها می پردازیم.

 

مراحل استخراج پوکه معدنی

 

اکتشاف معدن پوکه

قبل از هر کاری برای استخراج پوکه باید از طریق تکنیک های اکتشافی یک منبع برای استخراج آن پیدا کنیم. منبع مورد نظر همان کوه آتشفشان می باشد که پوکه های معدنی را تولید کرده است. پوکه های معدنی حاصل باید از نظر کیفیت درجه مناسبی را داشته باشند. در غیر اینصورت یک پوکه بی کیفیت حاصل می شود که برای هیچ کاری مناسب نیست و ارزش سرمایه گذاری را ندارد. برای این کار ابتدا باید سطح کیفیت پوکه های معدنی دیده شده  در آزمایشگاه های مخصوص نمونه برداری شده و به وسیله چندین تست سنجیده شود. نمونه برداری هم به صورت بخشی و هم به صورت کانسار کانی صورت می گیرد. اطلاعات حاصل از عیار و تناژ به دست می آید و سود حاصل برآورد می شود. سپس اگر در آمد تخمینی مناسب بود باید مطالعات امکان سنجی معدنکاری را فراهم آورد. در عملیات اکتشاف همچنین باید به در دسترس بودن منطقه مورد نظر نیز توجه نمود مثلا نزدیکی به جاده اصلی یک عامل مهم برای در نظر گرفتن معدن می باشد.

 

نحوه استخراج پوکه معدنی

نحوه استخراج پوکه معدنی

 

ثبت معدن  و دریافت مجوز 

اگر از کیفیت پوکه های کشف شده اطمینان حاصل کردید باید به دنبال ثبت معدن به نام خودتان باشید. برای این کار باید نقشه دقیقی از محل معدن در دست داشته باشید و به ادارات مربوطه  بفرستید و مراحل بعدی را طی کنید. بعد از موافقت ثبت معدن  به نام خودتان  باید مجوز بگیرید تا قادر به بهره برداری پوکه معدنی  از آن باشید. دقت کنید که  بدون داشتن مجوز ، اجازه  بهره برداری از معدن را دارا نمی باشید.

 

عملیات باطله برداری 

بعد از گرفتن مجوز بهره برداری می توان عملیات استخراج را آغاز کرد. نکته مهم در این زمینه انتخاب محل های مناسب برای کار گذاشتن دستگاه های سرند و جداسازی پوکه معدنی می باشد. کوبیت ، هیدوکن ، سیلو و نوارهای نقاله به  عملیات جداسازی  کمک می کنند. بعد از یافتن این ماشین ها و ابزار مخصوص نوبت به تسطیح و باطله برداری و آماده سازی معدن توسط بولدوزر می گردد تا معدن آماده برداشت پوکه شود. سپس عملیات شروع می شود و  زباله های کوه آتشفشان جدا گردیده و به مکان دیگری منتقل می شوند. در صورت امکان عملیات پله بندی معدن متناسب با مشخصات پوکه معدنی ، عرض پله مناسب با دستگاه های حمل و نقل و وسایل نقلیه ، همچنین طول سینه متناسب با طول جبهه کار انتخاب می گردد.

 

نحوه استخراج پوکه معدنی

نحوه استخراج پوکه معدنی

 

 

عملیات استخراج 

وقتی عملیات لایه روبی و باطله برداری کوه آتشفشانی به پایان رسید عملیات استخراج از معدن شروع می شود. استخراج پوکه معدنی توسط ماشین هایی مانند بولدوزر ، لودر ، بیل و …. انجام می گیرد. نحوه استخراج پوکه معدنی به صورت فله ای می باشد و بعد از استخراج بلافاصله توسط کامیون ها و تریلرهای حمل بار بارگیری می شود.

 

عملیات لازم برای استخراج پوکه معدنی

 

همانطور که بیان کردیم بعد از اینکه معدن با ارزش را کشف کردید و از مرغوبیت پوکه اطمینان حاصل نمودید باید عملیات تسطیح معدن را انجام دهید. بعد از اینکه عملیات تسطیح و لایه روبی به پایان رسید آماده برای استخراج پوکه معدنی می شود. استخراج توسط وسیله هایی مانند حفار کابل دار ، دستگاه سنگ تراش پوکه معدنی و بولدوزر انجام می پذیرد.

بعد از به دست آوردن سنگ های پوکه از معدن نیاز به حمل آن به وسیله  دستگاه حمل و نقل مانند کامیون دارید. وقتی که سنگ های پوکه به کارخانه رسیدند اولین کاری که با آن ها می کنند خرد کردنشان است. حال باید سنگ های خرد شده در جدول بندی قرار گیرند تا هر سنگ در گروه خودش قرار گیرد. سپس این سنگ ها بسته بندی شده و برای مشتری ارسال می گردند.

 

 

مراحل انتقال پوکه معدنی

 

بعد از اینکه تمام مراحل استخراج به پایان رسید و پوکه معدنی را در کامیون بارگیری کردیم باید این پوکه ها را به محل نگهداری پوکه معدنی فرستاده شوند تا عملیات جداسازی بر روی آن ها انجام گردد.

 

جدول بندی و جداسازی پوکه معدنی

 

نحوه استخراج پوکه معدنی

نحوه استخراج پوکه معدنی

بعد از اینکه پوکه معدنی به انبارهای نگهداری رسید باید عملیات خرد شدن بر روی آن ها صورت گیرد. سپس وقتی همه سنگ ها خرد شدند نوبت به جدول بندی و جداسازی پوکه های معدنی می رسد. توسط  این عملیات هر پوکه به نسبت نوع و سایز خود در یک گروه قرار داده می شود. حال باید عملیات بسته بندی انجام شود و بر روی هر بسته نام و مشخصات پوکه نوشته شود. در نهایت این بسته های پوکه باید به دست خریداران و مراکز فروش مصالح ساختمانی  برسند.

‫5/5 (بررسی 1)