پوکه مخلوط چیست ؟ کاربرد پوکه ترکیبی چیست؟ قیمت پوکه مخلوط چقدر است؟ پوکه ترکیبی که از ترکیب کردن چند نوع پوکه مختلف به دست می آید با نام پوکه ترکیبی هم شناخته می شود. در این مطلب به توضیحاتی در مورد  این پوکه و کاربرد هایی که دارد می پردازیم. انواع مختلف این پوکه در مصارف مختلف به کار می رود. برای شناخت بیشتر آن این مطلب را از سایت ما مطالعه فرمایید.

 

پوکه مخلوط

پوکه مخلوط چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

 

 

 

پوکه مخلوط چیست؟

 

پوکه ترکیبی

پوکه ترکیبی

 

پوکه یک سنگ معدنی متخلخل است که از آتشفشان تولید می گردد و معمولا در اطراف آن یافت می گردد. از این رو معادن اصلی استخراج پوکه معدنی در اطراف این کوه های آتشفشانی قرار دارند. با استخراج سنگ های عظیم پوکه معدنی آن ها را در سایزها و وزن های متفاوت خرد می کنند. با مخلوط کردن هر نوع از سنگ های پوکه با انواع دیگر آن نوعی از پوکه معدنی تشکیل می شود که پوکه مخلوط نامگذاری می شود.

 

پوکه ترکیبی چگونه تشکیل می شود؟

 

پوکه مخلوط

پوکه ترکیبی

 

پوکه معدنی دارای انواع مختلفی در سایزها و وزن های گوناگون می باشد. هر کدام از پوکه های معدنی در مصارف مختلف ساختمان سازی ، کشاورزی و مصارف عمرانی به کار می رود. مثلا پوکه معدنی نخودی از دیر باز برای مصارفی مانند شیب بندی ساختمان کاربرد داشته است. اما طی تجربه هایی که مهندسان ترکیب نمودند دریافتند که با مخلوط کردن با پوکه بادامی می توان شیب بندی را با دقت بالاتری انجام داد. زیرا هر کدام از آن ها دارای وزن و مقاومت متفاوتی بودند. از این رو با ترکیب سبکدانه های معدنی ، پوکه ترکیبی تشکیل می شود.

 

انواع پوکه مخلوط

 

انواع پوکه

انواع پوکه

 

پوکه ترکیبی از ترکیب متفاوتی از انواع پوکه به دست می آید. این انواع عبارتند از :

  • پوکه نخودی بادامی

    در این نوع پوکه ترکیبی ، پوکه معدنی نخودی را با پوکه معدنی بادامی ترکیب می کنند و از مخلوط آن ها این نوع به وجود می آید. سایز دانه های نخودی ۵ تا ۱۰ میلی متر و با دانه های بادامی سایز ۱۵ تا ۳۰ میلی متر ترکیب می شود. این نوع پوکه بیشتر در سد سازی برای جذب رطوبت و شیب بندی ساختمان به کار می رود.

 

  • پوکه فندقی نخودی

    این نوع پوکه ترکیبی از مخلوط کردن پوکه معدنی فندقی و نخودی تولید می شود. سایز دانه های این نوع پوکه معدنی تقریبا یکسان و در حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی متر می باشند. جدا از این که هر دو پوکه سایز یکسانی دارند اما مقاومت آن ها با هم تفاوت دارد. از پوکه معدنی فندقی نخودی در موارد ساختمانی مانند کف سازی ساختمان استفاده می شود.

 

  • پوکه بادامی و گردویی

    از مخلوط کردن پوکه معدنی بادامی با پوکه معدنی گردویی پوکه ترکیبی بادامی و گردویی به وجود می آید. پوکه معدنی بادامی و گردویی درشت ترین سایز را در بین پوکه های ترکیبی دارد. این پوکه ترکیبی دارای دانه هایی با سایز یکسان در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلی متر می باشد همچنین وزن آن ها نیز با یکدیگر مساوی می باشد. از این نوع پوکه ترکیبی اغلب در شیب بندی پشت بام استفاده می شود.

 

  • پوکه عدسی و پودری

    پوکه مخلوط عدسی و پودری از ترکیب پوکه معدنی عدسی و ماسه ای که همان پوکه پودری می باشد به وجود می آید. ابعاد دانه های آن تقریبا مساوی می باشد و دارای دانه هایی تا ۵ میلی متر می باشد. این نوع پوکه ترکیبی در ساخت بتن ، موزاییک ، کشاورزی و بلوک زنی به کار می رود.

 

کاربرد پوکه مخلوط

 

پوکه ترکیبی

کاربرد پوکه ترکیبی

 

  • یکی از کاربردهای پوکه معدنی ترکیب شده این است که به دلیل متخلخل بودن و ترکیب آن با آهک و آهن می تواند هر دوی این مواد را به مدت طولانی در خود نگهداری کند.

 

  • پوکه های معدنی همچنین به دلیل خاصیت جذب املاح می تواند در تصفیه آب پرورش ماهی و همچنین در ساخت شیلات به کار رود.
  • پوکه های معدنی ترکیب شده به دلیل داشتن درجه سختی بالا در عین سبک بودن در ساخت مصالح ساختمانی از جمله بتن سبک ، بلوک های سولفید با ضخامت کم و مقاوم به کار می رود. همچنین در ترکیب با سیمان نوعی از پوکه معدنی به نام پودر پوزولان را با آهک مخلوط می کنند و بتنی سبک وزن که شبیه به گچ می باشد را تولید می کنند.

 

  • انواع پوکه های معدنی از جمله نوع مخلوط آن برای استفاده در مصارف کشاورزی مثلا ترکیب با خاک به عنوان زیر کشت رشد برای رشد محصولات باغبانی استفاده می شود. این پوکه های معدنی به این دلیل که خنثی می باشند هیچ نوع اثر تخریبی روی گیاهان ندارد.

 

  • پوکه معدنی به دلیل داشتن حفره ها قادر است که به آب احازه عبور از بین محفظه های سوراخ مانند خود را بدهد و روی آب شناور بماند.

 

قیمت پوکه مخلوط

 

قیمت پوکه

قیمت پوکه

 

تا اینجا دریافتید که پوکه مخلوط از ترکیب انواع مختلف پوکه معدنی به دست می آید. همانطور که می دانید هر کدام از انواع پوکه معدنی دارای قیمت مخصوص به خود می باشد. بنابراین برای تخمین قیمت باید به انواع به کاربرده شده برای پوکه مخلوط دقت نمود و تغییر قیمت وابسته به قیمت هر کدام از پوکه های معدنی موجود در آن دارد. مثلا اگر قیمت پوکه عدسی بالا یا پایین داشته باشد قاعدتا قیمت پوکه ترکیبی عدسی پودری نیز به همان مقدار تغییر خواهد کرد.

‫5/5 (بررسی 1)