پوکه معدنی سنگ معدنی آتشفشانی با تخلخل فراوان است. که وزن و چگالی بسیار کمی دارد. شاید از خود بپرسید که پوکه معدنی در چه مواردی کاربرد دارد.در این مقاله به کاربرد پوکه معدنی با ذکر توضیحاتی بپردازیم. تا با خواص و ویژگی های این سنگ آتشفشانی آشنا شوید.

کاربرد های مختلف پوکه معدنی

شکل 1. کاربردهای مختلف پوکه معدنی

 

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی و عمران

 

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی و عمران

شکل 2. کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی و عمران

پوکه معدنی به علت وزن سبکی که دارد کاربرد فراوانی در مصارف ساختمان سازی  و عمرانی به کار می رود. ویژگی سبک بودن پوکه معدنی سبب می شود وزن مرده ساختمان به طرز چشمگیری کاهش یابد که این امر امروزه بسیار اهمیت دارد از سوی دیگر به سبب ویژگی مقاومت بالایی که پوکه معدنی دارد ساختمان های ساخته شده با این ماده معدنی با ارزش نیز نسبت به سایر ساختمان ها مقاومت بیشتری دارند. همچنین پوکه معدنی در برابر حمله موریانه و حشرات مقاوم است و همین ویژگی آن را برای ساختمان ها مناسب کرده است.در بخش های مختلف ساختمان، محوطه سازی، سیمان کاری نما، ایزوله سازی لوله ها، روکش سطح جاده، تهیه بلوک استفاده می شود.

 

 

 

پوکه معدنی در نمای بیرونی ساختمان

شکل 3. پوکه معدنی در نمای بیرونی ساختمان

 

 

استفاده از پوکه معدنی در سبک سازی ساختمان

 

 

کاربردهای پوکه معدنی

کاربردهای پوکه معدنی

 

 

پیش تر گفتیم که پوکه معدنی از آتشفشان ها به وجود می آید.گدازه های آتش فشانی بعد از فوران با زمین برخورد کرده

به این دلیل برخورد این مواد داغ با سطح هوا سوراخ های ریز و درشتی در آن به وجود می آید و شکل پوکه معدنی را متخلخل می کند. پوکه معدنی به دلیل داشتن حفره های ریز و درشت وزن آن سبک شده. همین سبک بودن مزیت بزرگ پوکه  در ساختمان سازی شده است.علاوه بر سبک سازی ویژگی شگفت انگیز دیگر پوکه معدنی مقاومت بالای آن است.

همین دو ویژگی بارز پوکه معدنی و همچنین زلزله خیز بودن کشورمان باعث شده در سبک سازی ساختمان ها بیشتر از پوکه معدنی استفاده شود.

 

 

کاربرد پوکه معدنی در مقاوم سازی ساختمان

کشور ما یک کشور زلزله خیز است بنابراین باید ساختمان ها را به گونه ایی ساخت تا در صورت بروز زلزله کمترین آسیب را ببینند.

از آنجایی که مقاومت بالا از ویژگی های بارز پوکه معدنی است در ساختمان سازی کاربرد فراوان دارد.

منظور از مقاوم سازی با پوکه معدنی این است که پوکه معدنی، ساختمان را در برابر حوادثی چون سیل و زلزله مقاوم کرده

و ساختمان در چنین حوادث طبیعی تخریب نشده و به افراد درون ساختمان آسیبی وارد نمی شود.

همچنین به جای پر کردن اسکلت ساختمان ها با مواد سنگین می توان از پوکه معدنی استفاده کرد علاوه بر موارد بالا

می توان دیوار های ساختمان را با بتن هایی که در ساخت آنها پوکه بکار رفته است ساخت تا هم سبک سازی شده باشند هم مقاوم تر باشند.

مقاوم سازی با پوکه هزینه های اضافی  را کاهش داده،همچنین کار سیم کشی و لوله ک

شی ساختمانی را آسانتر کرده.

نوع پوکه سایز  وزن در متر مکعب کاربرد
بادامی  15-20 میلی متر 600-800 کیلوگرم استفاده در کشاورزی

ساخت بلوک سبک

استفاده در شیب بندی

عدسی 10-15 میلی متر 500-600 کیلوگرم تولید انواع بلوک سبک
نخودی 5-10 میلی متر 500-700 کیلوگرم کاربرد در ساختمان سازی به ویژه در

ساخت بین طبقات

ماسه ای 0-5 میلی متر 900-1000 کیلوگرم ساخت بتن 

پر کردن فضاهای خالی

کاربرد انواع پوکه در ساختمان سازی

کاربرد پوکه معدنی در عایق صدا

کاربرد پوکه معدنی در عایق صدا

شکل 4. کاربرد پوکه معدنی در عایق صدا

 

امروزه با بیشتر شدن آلودگی های صوتی بحث استفاده از عایق های صوتی بسیار بالا گرفته است. اگر بخواهیم از دیوارهای عایق صوتی استفاده کنیم بسیار هزینه بر است. اگر به دنبال روشی ارزان قیمت باشیم باید استفاده از پوکه معدنی را در نظر بگیریم. پوکه به دلیل داشتن تخلخل زیاد دارای حفره های هوایی درون خود است. این هوا به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می کند. از پوکه معدنی در ساخت کاشی هایی با نام کاشی های عایق صدا استفاده می شود که بسیار با دوام و در مقابل آتش مقاوم هستند. این کاشی ها با مخلوطی از بنتونیت و کائولن و در حقیقت با پوشش سرامیک متصل و پخته می شوند.

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

شکل 5. کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

پوکه معدنی با تخلخل زیادی که دارد در نگه داشتن رطوبت خاک و همچنین تنفس خاک کمک زیادی می کند. در نتیجه قابلیت باروری گیاه را بالا می برد. این کار مانع از تبخیر آب می شود و از رشد علف های هرز جلوگیری می کند. که به کاهش هزینه های ناشی از مصرف آب می انجامد. همچنین پوکه معدنی با دارا بودن املاح معدنی و همچنین ویژگی ضد باکتری که دارد. باعث رشد بیشتر گیاهان و سالم ماندن آنها می شود. پوکه معدنی به دلیل سبک بودن در خاک گلدان ها،گلخانه ها و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. در کشاورزی بدون خاک قابلیت کشت و بهره برداری را بالا می برد. از ورود حشرات به آن ها جلوگیری می کند.

کاربرد پوکه معدنی در  تونل و مترو 

چون تونل های مترو در زیر زمین وجود دارند. باید در برابر رطوبت و صدا عایق باشند.

ماده مهم به کار رفته در ساخت تونل پوکه معدنی است که در برابر رطوبت و صدا عایق است.

کاربرد پوکه معدنی در تونل ها

شکل 6. کاربرد پوکه معدنی در تونل ها

کاربرد پوکه معدنی در ساخت بتن

کاربرد پوکه معدنی در ساخت بتن

شکل 7. کاربرد پوکه معدنی در ساخت بتن

از جمله مصالح پر کاربرد در ساختمان سازی می توان به بتن اشاره کرد .بتن از ترکیب موادی چون سیمان،ماسه، پوکه معدنی و آب تشکیل می شود و در ساخت دیوارها، سقف و غیره کاربرد دارد. استفاده از پوکه معدنی در مراحل مختلف تولید بتن باعث سبک شدن فوق العاده بتن خواهد شد. پوکه معدنی با وزن سبک خود این ویژگی را برای داشتن یک بتن محکم فراهم می آورد.

حفره های درون پوکه معدنی سبب وزن کم پوکه معدنی شده است از سوی دیگر پوکه معدنی مقاومت بالایی دارد این ویژگی باعث می شود در برابر ضربه مقاوم شده و شکسته نمی شود.

ویژگی های شگفت انگیز پوکه معدنی سبب شده که وزن بتن بسیار کم شود و همچنین مقاومت بتن را در برابر فشارهای خارجی ، ضربه وآتش سوزی بالا می برد.همچنین پوکه معدنی در بتن  سبب می شود که ساختمان دربرابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد.علاوه بر این ها  پوکه معدنی به سبب ماهیتی که دارد و چون از دل طبیعیت استخراج می شود آلاینده های زیست محیطی را نیز  کاهش می دهد، همچنین به دلیل اینکه سیمان کمتری در ساخت بتن لازم است هزینه های ساخت و ساز را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر این موارد بتن در ساخت نمای بیرونی و درونی ساختمان، شناژبندی ساختمان  و چیدن دیوارها از آن استفاده می شود. در ساخت بتن سبک از پوکه معدنی عدسی استفاده می شود. از ویژگی های پوکه معدنی در بتن می توان به این موارد اشاره کرد: وزن سبک ، استحکام زیاد ، مقاومت در مقابل آتش و گرما ، عایق بودن باعث شده که پوکه معدنی در ساخت انواع مصالح ساختمانی از جمله بتن سبک روز به روز بیشتر مورد تقاضا قرار گیرد.

 

 

 

 

 

کاربرد پوکه معدنی در شیب بندی ساختمان

کاربرد پوکه معدنی در شیب بندی ساختمان

شکل 8. کاربرد پوکه معدنی در شیب بندی ساختمان

همانطور که گفته شد در یک ساختمان وزن پایین آن یک اصل مهم است. پوکه معدنی با تخلخل فراوان و وزن سبک خود این ویژگی را فراهم می آورد. شیب بندی ساختمان برای آب رو بودن آن بسیار مهم است. که با استفاده از پوکه معدنی می توان شیب بندی حیاط ، سقف و بین طبقات را انجام داد. از انواع پوکه معدنی بسته به میزان و سطح شیب بندی می توان در این مورد استفاده نمود. سه دلیل استفاده از پوکه معدنی در شیب بندی شامل موارد زیر است :

  • متخلخل بودن و وزن بسیار کم پوکه
  • مقاومت بسیار بالای پوکه
  • محافظ در برابر خوردگی لوله ها و موارد درونی

کاربرد پوکه معدنی در مناطق زلزله خیز

زمین لرزه یا زلزله، حرکت پوسته زمین است که با آزاد شدن انرژی درونی زمین، همراه است.

متاسفانه کشور ما نیز جز مناطق زلزله خیز است و چندین گسل فعال در مناطق و استان های مختلف دارد، در  این سال ها شاهد بودیم در برخی از استان ها مانند کرمان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و سایر استان ها زمین لرزه ها به همراه خرابی های بسیاری در شهر و روستا بوده است و جان بسیاری از هموطنان ما را گرفته است.

امروزه با پیشرفت های علم و تکنولوژی متخصصین و مهندسین برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از زمین لرزه، پیشنهاد می شود که در ساخت و ساز ساختمان ها از مصالح سبک و پیش سازه های سبک استفاده گردد.

کاربرد پوکه معدنی در احداث سدهای آبی عظیم

کاربرد پوکه معدنی در احداث سدهای آبی عظیم

شکل 9. کاربرد پوکه معدنی در احداث سدهای آبی عظیم

همانطور که گفتیم پوکه معدنی با تخلخل زیاد باعث نگه داشتن آب درون خود می شود. این ویژگی باعث استفاده آن در پروژه های عظیم سد سازی شده است.

در سد سازی  به مصالحی نیاز داریم که آب را ذخیره کند و از نفوذ آن به زمین جلوگیری کند. پوکه معدنی این کار را با ویژگی های ذاتی انجام می دهد.

کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم

کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم

شکل 10. کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم

 

یکی از کاربردهای متفاوت پوکه در آکواریوم است. پوکه معدنی دارای ظاهر زیبایی است. بنابراین به آکواریوم می تواند یک ظاهر طبیعی و متفاوت بدهد.

همچنین به دلیل ضد باکتری بودن می تواند باکتری های موجود در آب آکواریوم را از بین ببرد.

 

کاربرد پوکه در نساجی

کاربرد در نساجی

شکل 11. کاربرد پوکه معدنی در نساجی

 

یکی از ویژگی های پوکه معدنی ساینده بودن است. به دلیل این ویژگی در صنعت نساجی برای نرم کردن پارچه های زمخت استفاده می شود. پارچه های جین با سنگ شور شدن حالت کهنه و نرم به خود می گیرند که امروزه مورد توجه جوانان و صنعت مد است. بنابراین این سنگ مورد توجه نساجان نیز است. پوکه معدنی به دلیل داشتن حالت خنثی با آب و دیگر مواد واکنش نمی دهد در نتیجه آسیبی به پارچه ها وارد نمی کند.از سنگ شور بودن پارچه ها به وسیله پوکه دو ویژگی مهم بدست می آید.

  • سنگ شور کردن پارچه جین باعث بالا رفتن مقاومت آن می شود
  • پارچه سنگ شور شده دارای قیمت بالاتری است.

 

کاربرد پوکه در تصفیه خانه

 کاربرد در تصفیه خانه

شکل 12. کاربرد پوکه معدنی در تصفیه خانه

می دانیم که بحران کم آبی تمام جهانیان را نگران کرده است. به همین دلیل فکر تاسیس تصفیه خانه ها و استفاده از مواد کم هزینه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مواد کم هزینه که باعث تعجب همگان شده پوکه معدنی است. پوکه معدنی این ماده با ارزش با تخلخل فراوان  است.که در سطح خود تمامی ذرات معلق در آب را جدا کرده و آب پاکیزه را به وجود می آورد. این ماده به جای ماسه و پودر سنگ در تصفیه خانه ها استفاده می شود. می توان از پوکه معدنی جهت تصفیه آب شهری استفاده نمود. دلایل استفاده از پوکه معدنی در تصفیه خانه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • چگالی بسیار پایین آن و شناور شدن در سطح آب
  • ویژگی خنثی بودن پوکه از تاثیر شیمیایی بر دستگاه ها خودداری نموده و عمر آن ها را افزایش می دهد.
  • بازسازی فیلترهایی که از سنگ پوکه استفاده می کنند بسیار کم هزینه است.
  • تولید آب آشامیدنی و سالم

 

کاربرد به عنوان جاذب

 کاربرد پوکه به عنوان جاذب

شکل 13. کاربرد پوکه به عنوان جاذب

پوکه معدنی به دلیل ساختاری که دارد به عنوان جاذب عمل می کند. که از آن در کاهش انفجار استفاده می شود.

پوکه به دلیل ساختار خود انرژی مضر انفجار را جذب  و از میزان شوک بالستیک جلوگیری می کند.

به همین دلیل در برنامه های نظامی برای کاهش سطح انفجار بمب، نارنجک و موشک ها استفاده می شود.

کاربردهای دیگر پوکه معدنی

کاربردهای دیگر پوکه

شکل 14. کاربردهای مختلف پوکه معدنی

کاربرد در پزشکی 

از پوکه معدنی برای ساخت داروهای زخم در جدا کردن سلول های مرده زخم استفاده می شود. اما این تنها کاربرد آن نیست بلکه برای از بین بردن لایه سخت و سفت شده کف پا نیز از آن استفاده می شود.

کاربرد در داروسازی 

از پوکه معدنی برای ساخت صابون ، خمیر دندان و شامپو استفاده می شود و این باعث تحولی عظیم در این صنعت شده است.

کاربرد در تزیینات دیوار 

پوکه معدنی در رنگ ها و طرح های مختلف تولید می شود.

همین امر سبب استفاده از آن در تزیینات و نمای دیوارها شده که جلوه های چشم نوازی به آن می بخشد.

کاربرد پوکه در تزئینات دیوار

شکل 15. کاربرد پوکه در تزئینات دیوار

 

کاربرد در بلوک و دیوار آماده 

 

کاربرد تزئینی پوکه

شکل 16. کاربرد تزئینی پوکه

بلوک ها و دیوارهای آماده به بازار عرضه می شود که ویژگی آن ها سبک بودنشان است.

اصلی ترین ماده به کار رفته در آن ها پوکه معدنی است.

کاربرد پوکه معدنی در ساخت آبنما 

این سنگ معدنی دارای مقاومت در برابر سایش و پوسیدگی است بنابراین مناسب ترین گزینه برای ساخت آبنما است.

پوکه معدنی در آب نماها

شکل 17. پوکه معدنی در آب نماها

جمع بندی مقاله کاربرد پوکه معدنی

در انتها امیدوارم که مقاله “کاربرد پوکه معدنی از ساختمان سازی تا کشاورزی و پزشکی”  را به خوبی مطالعه کرده باشید و خواندن آن به تجربیات شما تجربه ای جدید افزوده باشد. اگر سوالی در رابطه با این مقاله دارید در بخش دیدگاه های سایت مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ گوی شما عزیزان باشیم. ممنون از همراهی شما تا انتهای این مقاله ??

سفارش پوکه معدنی

 

‫5/5 (بررسی 2)